تغذیه های لازم در زمان سرما خوردگی

به گزارش وبلاگ سانا، استراحت، اگر بیمار دچار تب، سرفه های شدید، و بی حالی میباشد حتما در خانه استراحت نماید. حداقل فایده آن این است که دیگران را مبتلا نمیکند.و در محل کار حتما از ماسک استفاده نماید.

تغذیه های لازم در زمان سرما خوردگی مصرف مایعات مانند آب، آب میوه، چای، سوپ، و مانند آن در طی سرما خوردگی توصیه میگردد تا جایگزین مایعات از دست رفته از راه ترشحات و تب شوند. مصرف الکل و سیگار باعث تشدید علائم میگردد. مصرف سوپ مرغ، امروزه معلوم شده است که سوپ مرغ اولا بعنوان یک ضد التهاب عمل میکند و ثانیا باعث تسریع تخلیه مخاط و ترشحات از بینی و بهبودی احتقان میگردد که این مسئله باعث کاهش مدت زمان تماس ویروس ها با مخاط پوششی بینی می گردد و در بهبود علائم موثر است.

استراحت، اگر بیمار دچار تب، سرفه های شدید، و بی حالی میباشد حتما در خانه استراحت نماید. حداقل فایده آن این است که دیگران را مبتلا نمیکند.و در محل کار حتما از ماسک استفاده نماید. تنظیم دما و رطوبت اتاق، دمای اتاق باید گرم بوده و داغ نباشد و اگر هوا خشک است از یک مرطوب نماینده استفاده گردد. البته دستگاه رطوبت ساز باید تمیز باشد تا محلی برای رشد میکروب ها و قارچ ها نگردد.

تسکین گلو درد، غرغره کردن آب نمک گرم یا نوشیدن مخلوط آب لیمو ترش با عسل به تسکین گلو درد و کاهش سرفه ها کمک میکند. استفاده از قطره های بینی نمکی باعث کاهش احتقان بینی میگردد و خصوصا در اطفال به غذا خوردن و خواب بهتر آنها کمک میکند. متخصصان تغذیه عقیده دارند بچه ها باید مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج خود را با تغذیه ای که از مواد طبیعی دارند به دست بیاورند و از آن جمله می توان به موادغذایی چون شیر و سایر لبنیات، میوه و سبزیجات سبز، مواد پروتینی مانند مرغ ماهی گوشت و تخم مرغ و نان و غلات اشاره نمود.

بچه های که به صورت معمول غذاهای سالم و تازه مصرف نمی نمایند، بچه ها ایرادگیری که به مقدار کافی غذا نمی خورند، بچه های که به بیماری های مزمن از قبیل آسم یا بیماری های گوارشی مبتلا هستند به ویژه اگر در حال درمان باشند. بچه ها فعالی که به ورزش های فیزیکی سخت مشغول هستند، باید از مکمل های غذایی استفاده نمایند. بعلاوه مصرف این مکمل ها برای بچه های که به مقدار زیاد Fast Food می خورند، بچه های که گیاهخوار هستند و رژیم های بدون لبنیات یا رژیم های غذایی دیگر دارند و بچه های که از نوشیدنی های کربوناتی استفاده می نمایند که موجب کاهش ویتامین و دفع مواد معدنی بدن می گردد، توصیه می نمایند.

ویتامین A موجب رشد و ساختن بافت ها، استخوان، پوست سالم، چشم و سیستم ایمنی می گردد. برترین منابع ویتامین A شامل شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، کدو و سیب زمینی شیرین است. ویتامین های خانواده B نیز به سوخت و ساز، فراوری انرژی و سلامت سیستم عصبی و چرخشی کمک می نمایند. منابع خوب این ویتامین ها گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، آجیل، پنیر، لوبیا و سویا است.

ویتامین C، سلامت ماهیچه ها، بافت های متصل و پوست را تقویت می نماید. مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی از جمله منابع سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین D نیز به رشد استخوانها و دندان ها و بعلاوه جذب کلسیم کمک می نماید. منابع این ویتامین شیر، پنیر و ماست، زرده تخم مرغ و روغن ماهی است. کلسیم به رشد بچه ها و ساختاستخوان های قوی کمک می نماید. منابع آن شیر، پنیر، ماست، سویا و آب پرتقال های غنی شده است. آهن ماهیچه را می سازد و برای سلول های خونی بسیار ضروری است. کمبود آهن در دوران بزرگسالی به ویژه در دختران بسیار زیاد است. منابع سرشار آهن، گوشت قرمز، بوقلمون، اسفناج، حبوبات و آلو بخارا هستند.

ویتامین ها را دور از دسترس بچه ها قرار دهید تا آنها را مثل شکلات نخورند. بعلاوه از مصرف بیش از مقدار مکمل ها خودداری کنید، چرا که موجب مسمومیت می گردد. اگر فرزند شما از داروی خاصی استفاده می نماید، ابتدا از پزشک درباره تداخل داروها با ویتامین ها و مواد معدنی بپرسید تا با مشکل روبه رو نشوید.ضمناً توجه کنید که حتما مکملها را از داروخانه تهیه نموده و از مکمل هایی بهره ببرید که دارای برچسب تأییدیه وزارت بهداشت است.

کوتاهی قد بچه ها ممکن است در دو مرحله قبل از تولد (مرحله جنینی) و پس از تولد یا در هر دو مقطع اتفاق بیفتد. در دوران بارداری، مادر نقش مهمی در این زمینه ایفا می نماید، به نحوی که مصرف ناکافی ریز مغذی ها به همراه استعمال دخانیات در دوران بارداری به رشد ناکافی و کم وزنی کودک در هنگام تولد می انجامد، بنابراین، مکمل کمک غذایی و اجتناب از سیگار برای چنین مادرانی ضروری خواهد بود. علاوه بر انرژی، وجود چندین اسید چرب ضروری به همراه اسید آمینه ضروری (که در ساختمان پروتئین ها وجود دارند) برای رشد و نمو کافی بچه ها ضروری است. مصرف طولانی مدت غذاهایی که پروتئین آنها کیفیت پائینی داشته و در نتیجه همه اسیدهای آمینه ضروری را به حد کافی برای بدن کودک تأمین نمی نماید، به کندی یا توقف رشد کودک می انجامد.

البته مصرف غذاهایی که چربی زیادی داشته باشند نیز موجب میگردد که پروتئین ها در حد احتیاج، به بدن بچه ها نرسند و همین برای رشد مشکل ساز خواهد بود. علاوه بر انرژی و چربی و پروتئین دریافت کافی ریز مغذی های مختلف یعنی ویتامین ها و املاح نیز برای رشد کافی و مناسب بچه ها ضروری است. نقش چند ریز مغذی در تأمین رشد کافی بچه ها شناخته شده است. اما این که کدام یک از آنها بیشترین تأثیر را در تأخیر و کندی رشد بچه ها دارد، هنوز معین نیست. کمبود روی در کاهش رشد قدی بچه ها نقش دارد. کمبود میانه تا شدید ویتامین A آهن، کلسیم و ید نیز در تأخیر رشد بچه ها نقش مهمی دارند.

کمبود روی تا حدود زیادی به ناکافی بودن آن در رژیم غذایی، جذب ناکافی آن از رژیم غذایی با اختلال جذب و از دست دادن روی با فعل و انفعالات، بدن (مثلا در هنگام اسهال) بستگی دارد. تحقیقات نشان داده است خوردن غذاهای حیوانی به همراه مکمل های غذایی دیگر در مقابله با کاهش رشد بچه ها مؤثر است. در بعضی شرایط مصرف شیر (برترین منبع کلسیم) مقدار رشد بچه ها را بهبود می بخشد.

کمبودهای غذایی در دوران کودکی، حتی در صورتی که مکمل های ویتامینی و غذایی در ابتدای خردسالی کودک به او داده گردد باز هم نمی تواند از کوتاهی قد کودک جلوگیری کند. در بچه ها از رشد مانده، دادن یکی یا بعضی از مکمل ها تأثیر چندانی نخواهد داشت، بلکه توصیه می گردد از مخلوط مکملها استفاده گردد. براین اساس مصرف غذا در حد متعادل، مناسب و از تمام گروه های غذایی همراه با مکملهای غذایی توصیه شده از سوی پزشک، بسیار مهم است. باید توجه داشت استفاده از مکمل های غذایی حاوی ریز مغذی ها به خصوص در بچه ها باید با نظر پزشک متخصص انجام گردد.

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا، صص318-314، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون

به "تغذیه های لازم در زمان سرما خوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه های لازم در زمان سرما خوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید