سفر به غرب ایران، سفری تاریخی و سرنوشت ساز

به گزارش وبلاگ سانا، ایران، کشوری است با تماشای های فراوان طبیعی و تاریخی که شاید برای تماشا همه آن ها سال ها زمان احتیاج باشد. در این میان غرب کشور ایران به علت قدمت تاریخی و طبیعت زیبای خود منطقه ها تماشای فراوانی دارد که برای رفتن به همه این مکان ها در زمان سفر به غرب ایران، سفری دراز مدت ضروری است. در مطلب راهنمای سفر به غرب ایران سعی بر این شده تا در یک سفر پنج روزه، به جاذبه های گردشگری غرب ایران سری بزنیم و از خرم آباد، همدان، سنندج، ایلام و کرمانشاه لذت ببریم. با ما در سفر به غرب ایران همراه باشید تا بتوانید مطابق این برنامه در زمان خود صرفه جویی نمایید.

سفر به غرب ایران، سفری تاریخی و سرنوشت ساز

روز یکم

مبدا: همدان

برای یک سفر یک روزه به همدان در راهنمای سفر به غرب ایران، باید قید تماشای های خارج از شهر را بزنیم چرا که تنها تماشا غار علیصدر یا لالجین به تنهایی نیاز به یک روز زمان دارد. پس برای مشاهده جاذبه های گردشگری غرب ایران در سفری پنج روزه، در داخل شهر همدان باقی می مانیم و به سراغ مقبره بوعلی سینا می رویم.

مقبره بوعلی سینا

بوعلی سینا دانشمند و حکیم سرشناس ایرانی بوده که در خاک همدان آرمیده است. موزه و کتابخانه بوعلی نیز از دیگر مکان هایی است که در توقف کوتاه خود و در راهنمای سفر به غرب ایران می توانید از آن ها تماشا نمایید.

مقبره استر و مردخای

مقبره استر و مردخای یکی از مهمترین زیارتگاه های یهودیان است که مقبره او در آثار میراث فرهنگی کشور ایران به ثبت رسیده است. در این سفر به غرب ایران نباید تماشا این بنای قدیمی و مذهبی را از دست داد. فاصله مقبره استر و مردخای با مقبره ابن سینا با پای پیاده تنها 15 دقیقه است. پس از تماشا این بنا در بین جاذبه های گردشگری غرب ایران می توانید برای استراحت و صرف نهار، به هتل خود بروید اما پیشنهاد می شود برای جلوگیری از اتلاف وقت در یکی از نهار خوری های همین نزدیکی ها برطرف گشنگی کنید چرا که می توانید با 3 دقیقه قدم زدن به حمام قلعه برسید.

حمام قلعه

حمام قلعه مقصد بعدی شما پس از میل نهار و کمی استراحت است. حمام قلعه قدمتی دارد که به دوران قاجار می رسد و دارای معماری خاص آن دوران می باشد. جالب است، بدانید که در حال حاضر موزه مردم شناسی همدان نیز در همین مکان بر پا است.

گنبد علویان

با 15 دقیقه پیاده روی از حمام قلعه به یکی از شاهکارهای بی نظیر گچبری و معماری بعد از اسلام در غرب کشور ایران می رسید. گنبد علویان در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بسیار تماشای است. جالب است بدانید که سر راه حمام قلعه تا گنبد علویان می توانید نگاهی هم به امامزاده عبدالله بیاندازید.

تپه هگمتانه

برای رسیدن به نخستین مرکز ایران با قدمتی 3000 ساله تنها نیاز به 11 دقیقه پیاده روی دارید. تپه هگمتانه، از معدود بخش های باستانی به جا مانده از دوران کهن است. اگر به نوشته های هرودوت تاریخ نگار یونانی مراجعه کنیم متوجه عظمت هگمتانه می شویم. او نوشته است که سازنده این شهر دیاکو نامی بوده که هفت دیوار گرد آن کشیده و هر دیوار به یک رنگ و هر رنگ به نشانه یک سیاره. هم اکنون نیز با تماشا سیستم آب رسانی منظم این شهر باستانی پی به عظمت و شکوه آن خواهید برد. اگر هنوز توش و توان راه رفتن دارید و از این گردش و سفر تاریخی خسته نشده اید در همان نزدیکی می توانید به موزه باستان شناسی همدان بروید که در فاصله یک دقیقه ای تپه های هگمتانه واقع شده است. سپس با 4 دقیقه راه رفتن به کلیسای گریگوریان استپان خواهید رسید. حالا با کوله باری از خاطره و تماشا منطقه ها تماشای به خاتمه اولین روز از سفر به غرب ایران رسیده اید.

روز دوم

مبدا: همدان

مقصد: سنندج از استان کردستان

اگر کمی سحر خیز باشید و ساعت 8 صبح با بار و بندیل بسته شده آماده حرکت باشید، می توانید حوالی ساعت 10 و 30 دقیقه به شهر سنندج برسید. این راه افتادن زودهنگام ضروری است تا با تمام شدن ساعت اداری، پشت در موزه ها و عمارت های بی نظیر سنندج نمانید. در روز دوم سفر به غرب ایران، مستقیم به عمارت مشیر دیوان بروید.

عمارت مشیر دیوان

این عمارت که به دوره قاجار باز می شود، دارای معماری ایرانی به سبک همان دوران است و همانند بیشتر بناهای قجری، بسیار تماشای است. عمارت مشیر دیوان دارای بخش های تشریفات، خصوصی، عمومی، بهداشتی و خدماتی است و همراه با هفت حیاط تماشای. معماری این عمارت در راهنمای سفر به غرب ایران هوش از سر عاشقان معماری می برد اما با یک پیاده روی 1 دقیقه ای به عمارتی دیگر می رسید که کم از عمارت مشیر دیوان ندارد.

عمارت آصف وزیری یا خانه کرد

خانه کرد یا همان عمارت آصف وزیری قدیمی ترین بنای شهر سنندج در غرب کشور ایران است. تماشا این عمارت دوران صفویه را حتما در برنامه سفر به غرب ایران بگنجانید. این بنای به یادگار مانده از دوران صفوی هم اکنون موزه مردم شناسی محسوب می شود.

عمارت سالار سعید

به قدم زدن خود ادامه دهید. 3 دقیقه بعد به بنای تاریخی عمارت سالار سعید خواهید رسید که در دل خود یک موزه را نیز جای داده است. اشیای تاریخی کشف شده از این استان غربی کشور ایران و استان های دیگر در این موزه به نمایش در آمده اند. عمارت سالار سعید که در اواخر دوران پیش از ناصر این شاه قاجار ساخته شده، شبیه معماری دوران قاجار است اما برای تماشا یک عمارت تمام قجری در سفر خود باید حدود 12 دقیقه دیگر رانندگی کنید.

عمارت خسروآباد

عمارت خسرو آباد که در زمان خود محل حکومت والیان اردلان بوده، هنوز هم دارای شکوه و عظمت بسیار است. این کاخ بسیار بزرگ و بی نهایت زیبا در دوران قاجار ساخته شده و هنوز هم می توان در آن جلال و جبروت دوران حکمرانی را در بین جاذبه های گردشگری غرب ایران حس کرد.

عمارت وکیل

بسته به حوصله و زمان خود می توانید خستگی 15 دقیقه پیاده روی را به جان خریداری کنید تا به یکی از بی نظیر ترین بناهای دوران زندیه برسید. هر چند عمارت وکیل سال ها بعد از دوران زندیه به اتمام رسید اما معماری و تزئینات داخلی آن نشان دهنده معماری دوران خودش است. طراحی هنرمندانه و فضاهای متصل به حیاط ها، بازارچه و حمام شما را از رسیدن به عمارت وکیل پشیمان نخواهد نمود.

پارک آبیدر

اگر هنوز خورشید غروب ننموده و روشنایی بر فراز شهر غربی کشور ایران پهن است، سفر خود را با رسیدن به پارک آبیدر تکمیل کنید. طبیعت بی بدیل این پارک و نمایی که از شهر سنندج خواهید دید، خستگی را از تن شما به در خواهد برد تا آماده سومین روز از سفر پنج روزه خود به تماشای های غرب ایران شوید.

روز سوم

مبدا: سنندج

مقصد: کرمانشاه

مسیری دو ساعته انتظار شما را می کشد، اما مسیری که زیبایی هایش چشم و دل شما را سیر نخواهد نمود. مه روی کوه، هوایی به غایت تمیز و دلربا، آبشارهای کوچک و رودخانه ها در کنار حیات وحشی کم نظیر بخشی از زیبایی هایی است که در مسیر این دو شهر غربی کشور ایران انتظار شما را می کشد. به محض ورود به کرمانشاه راهی طاق بستان شوید تا از برنامه خود در این سفر به غرب ایران لذت کافی و وافی ببرید.

طاق بستان

طاق بستان اثری است شگفت انگیز که در 9 کیلومتری کرمانشاه بوده و در دامنه کوهی به همین نام واقع شده است. چشمه ای در جوار آن جوشیده که به چشم انداز این کنده کاری در دل کوه، زیبایی سحرانگیزی بخشیده است. طاق بستان روایت گر چند رخداد تاریخی مهم در کشور ایران است. تاج گذاری شاهپور دوم، اردشیر دوم و خسرو پرویز اتفاق هایی است که در این کنده کاری به تصویر در آمده اند. در ادامه این سفر می توانید به پارک کوهستان کرمانشاه که اطراف این اثر تاریخی زیبا واقع شده است، بروید و در روزهایی که هوا پاک و زلال است از بالای پارک کوهستان، کرمانشاه را زیر پای خود مشاهده کنید. در این سفر پنج روزه به غرب کشور ایران، مزه کردن کباب های دنده کرمانشاهی در حوالی طاق بستان را هم در بین تماشای های غرب ایران از قلم نیاندازید.

بیستون

بعد از تماشا طاق بستان و میل کباب و قدم زدن در تفرجگاه کوهستانی باید تا محوطه تاریخی بیستون رانندگی کنید و با چشم خود بزرگترین سنگ نبشته به جا مانده از دوران هخامنشیان را ببینید. طبیعت بی نظیر این منطقه در هر چهار فصل هر عاقلی را مجنون خواهد نمود. جالب است بدانید بیستون علاوه بر ثبت در مجموعه آثار ملی کشور ایران، در میراث دنیای یونسکو نیز ثبت شده است. از سفر به غرب ایران خسته نخواهید شد چرا که یک کاروانسرا در همین نزدیکی منتظر شما است.

کاروانسرای شاه عباسی یا کاروانسرای بیستون

بعد از لذت بردن از بیستون می توانید قدم زنان خود را به کاروانسرای شاه عباسی در نزدیکی بیستون برسانید و از طبیعت و معماری آن در بین جاذبه های گردشگری غرب ایران لذت ببرید.

بازار سنتی

از هر گردشگری که به کرمانشاه و غرب کشور ایران سفر نموده باشد، بپرسید حتما خواهید شنید که آیا بازار سنتی کرمانشاه را دیده اید یا خیر. این بازار که از کاروانسرای بیستون 2 ساعت فاصله دارد، دارای قدمتی 200 ساله است. جاده ابریشم یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن این بازار بوده که تعداد راسته هایش به عدد 17 می رسد. برای خرید نان برنجی های مخصوص کرمانشاه باید سمت بازار زرگرها بروید و از روی سینی های بزرگ نان برنجی بردارید. امروزه بازار کرمانشاه به بخش های متعددی همانند بازار اسلامی، بازار مسگرها، بازار زرگرها، بازار نمودها، بازار توپخانه و بزازخانه تقسیم شده است.

روز چهارم

مبدا: کرمانشاه

مقصد: ایلام

اگر در فصل بهار به غرب کشور ایران سفر می کنید به حتم، طبیعت بکر و بی نظیر آن را فراموش نخواهید کرد. جاده قدیم کرمانشاه به ایلام 2 ساعت و 45 دقیقه مسیر است که با تغیر مسیر دادن و انتخاب جاده تازه، می توانید آن را به 2 ساعت تقلیل دهید. مضاف بر کاسته شدن مسیر و ذخیره زمان، از تماشا کوه ها و مناظری رویایی بهره مند خواهید شد. مناظری که شاید در رویا هم ندیده باشید.

آبشار گچان

روز چهارم از سفر پنج روزه به غرب ایران را در گشت و گذار جاده ای خواهید گذراند و هر لحظه برای ثبت یک زیبایی شکوهمند، تصمیم به مکث های کوتاه خواهید گرفت اما در 15 کیلومتری ایلام، به چشم انداز ای بر خواهید خورد که روی نقشه ها ثبت نشده و از لحاظ زیبایی شناسی، دارای درجه بسیار بالایی است. آبشار گچان را با کمی پرس و جو خواهید یافت و دل کندن از آن برایتان کاری خواهد شد بسیار سخت. درختان گردو و بلوط در کنار کوه های زیبا و آب زلالی که از این آبشار سر ریز می شود، تصویری است که شاید در هیچ کارت پستالی ندیده باشید.

روز پنجم

مبدا: ایلام

مقصد: خرم آباد از استان لرستان

در ادامه راه خود باید در حدود 4 ساعت دیگر برانید تا به خرم آباد برسید با هوای پاکیزه و مردمان نیکو سرشت و دلاورش. طبیعت استان لرستان یکی از زیباترین طبیعت های تمام کشور ایران است که ما در پنجمین و آخرین روز از راهنمای سفر به غرب ایران به آن رسیده ایم. با رسیدن به شهر خرم آباد، سریع خود را به قلعه فلک الافلاک برسانید تا از برنامه سفر به غرب ایران عقب نمانید.

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک سر به فلک ساییده بنایی است به جا مانده از دوران ساسانیان که به قلعه دوازده برجی نیز مشهور است. هنگام قدم زدن در میان این بنای با شکوه به جا مانده در غرب ایران، احساس خواهید کرد که در زمان به عقب باز گشته اید و حتی می توانید صدای پای پیشینیان را در این برج و باروی شکوهمند بشنوید. قلعه فلک الافلاک، در لیست آثار ملی ایران نیز ثبت شده و در بین بناهای باستانی غرب کشور ایران جایگاه ویژه ای دارد. سفر خود را ادامه دهید تا به یکی از شاهکارهای طبیعی خلقت برسید و از حیرت و شگفتی انگشت به دهان بگیرید.

آبشار بیشه

بعد از 1 ساعت و 20 دقیقه رانندگی به جایی خواهید رسید که شاید توصیفات شما از بهشت را هم تغییر دهد. آبشاری 48 متری با ظاهری بی نهایت زیبا و شکوهمند که هر بیننده ای را به حیرت وا خواهد داشت. آبشار بیشه واقع در غرب کشور ایران و در خرم آباد، آخرین تصویری است که در این سفر پنج روزه به غرب کشور ایران خواهید دید و این آبشار خیال انگیز تا ابد در ذهنتان حک خواهد شد.

خاتمه سفر

در گردش و سفری پنج روزه به بخش های مهمی از جاذبه های گردشگری غرب ایران نظری انداختید و گوشه ای از تمدن و طبیعت ایران را به نظاره نشستید اما شاید برای تماشا تمام جاذبه های گردشگری غرب ایران، چند ماه سفر هم کافی نباشد ولی در این روزگار پر سرعت، برنامه ریزی دقیق و زمان بندی درست، تنها راه حل ای است که می تواند گردشگران دنیای مدرن را به تماشا گوشه های تماشای دنیا ببرد.

منبع: همگردی

به "سفر به غرب ایران، سفری تاریخی و سرنوشت ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به غرب ایران، سفری تاریخی و سرنوشت ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید