آسیب های ناشی از سوختگی

به گزارش وبلاگ سانا، سوختگی ها عمدتا با آتش رخ می دهند، اما ممکن است به واسطه مواد شیمیایی، الکتریسیته و سایر حوادث ناشی از گرمای بیش از حد نظیر آب جوش یا بخار هم ایجاد گردد. بیش از 300 میلیون نفر همه ساله در سراسر دنیا به علت آسیب های ناشی از سوختگی فوت می نمایند. عوامل خطر سوختگی شامل زبانه های آتش هنگام آشپزی،

آسیب های ناشی از سوختگی

آسیب های ناشی از سوختگی

ترجمه:مژگان کریمی

سوختگی ها عمدتا با آتش رخ می دهند، اما ممکن است به واسطه مواد شیمیایی، الکتریسیته و سایر حوادث ناشی از گرمای بیش از حد نظیر آب جوش یا بخار هم ایجاد گردد. بیش از 300 میلیون نفر همه ساله در سراسر دنیا به علت آسیب های ناشی از سوختگی فوت می نمایند. عوامل خطر سوختگی شامل زبانه های آتش هنگام آشپزی، پخت و پز روی آتش که روی زمین یا حیات ساختمان و محل اقامت فراهم شده، درآوردن لباس هنگام آشپزی، سیگار کشیدن، استفاده از الکل، وسیله گرم نماینده آبی که بسیار داغ شده است، ایمنی ضعیف وسایل الکتریکی و رها کردن بچه ها بدون نظارت است. آسیب های شغلی هم ممکن است سبب سوختگی گردد، مخصوصا در محلی که شعله های آتش، و مواد شیمیایی یا فلزات بسیار داغ وجود دارد.

انوع سوختگی

سوختگی براساس اینکه چه مقدار از ضخامت پوست درگیر شده باشد دسته بندی می گردد. سوختگی های درجه اول (یا سطحی) تنها لایه بالایی پوست را گیر نموده و جزو کوچک ترین آسیب های سوختگی هستند سوختگی های درجه دوم (یا جزیی از ضخامت پوستی) بخش های عمقی تر پوست دچار سانحه سوختگی شده و پوست تاول می زند. در سوختگی درجه سوم (یا تمام ضخامت پوست) تمام لایه های پوست از جمله اعصاب پوست هم درگیر شده و آسیب بسیار جدی است.

در سوختگی درجه چهارم هم علاوه بر پوست و اعصاب، عضله زیر پوست هم دچار سوختگی می گردد.

درمان سوختگی

درمان سوختگی بستگی به شدت سوختگی، نوع سوختگی و مقدار بافت هایی از بدن دارد که دچار سوختگی شده است. افرادی که سطح زیادی از بدن شان دچار سوختگی شده است شانس زنده ماندن و بهبودی بعد از سوختگی کمتری دارند. درمان سوختگی شامل تجویز مایعات (از راه وریدی در سوختگی های جدی و شدید)، کنترل درد، برداشتن بخش های آسیب دیده و مرده به وسیله جراحی در سوختگی های درجه سوم یا سوختگی های درجه چهارم، مراقبت های ویژه (اغلب در بخش مراقبت های ویژه تخصصی سوختگی)، و پیوند پوستی است. در افرادی که دچار آسیب های شدید سوختگی شده اند، درمان جسمی در کنار سایر درمان ها برای یاری به بهبودی و پیشگیری از عوارض سوختگی مثل کنتراکچر (وقتی پوست سوخته و بافت های بدن سخت از هم جدا شوند) انجام می گردد.

پیشگیری

سیگار نکشید و اگر سیگار می کشید هرگز در رخت خواب این کار را نکنید. از سیگار کشیدن هنگام مصرف الکل جدا خودداری کنید.

هرگز سیگار روشن یا کبریت را پرتاب نکنید. آنها را پس از خاموش شدن در سطل مناسب بیندازید.

هنگامی که اطراف هر نوع شعله بازی هستید مراقب باشید.

از بچه ها به دقت مراقبت کنید و آنها را تحت نظر داشته باشید.

قوانین ایمنی را هنگام کار با الکتریسیته رعایت کنید. هیچ گاه وسایل الکتریکی و سیم آنها را نزدیک آب قرار ندهید.

هرگز سیم برق فشار قوی را لمس نکنید.

یاری های اولیه در سوختگی ها

بعد از سوختگی های عظیم، سوختگی درجه سوم یا چهارم، سوختگی همراه با سایر صدمات وارده، یا در صورتی که فرد هوشیاری را از دست داد، فورا به اورژانس زنگ بزنید. هر فردی با سوختگی الکتریکی هم باید فورا به اورژانس رسانده گردد.

در صورتی که صورت، دست ها، پاها، ناحیه ژنتیال، یا باسن یا اگر مفاصل مثل آرنج و زانو دچار سوختگی شده است فورا در پی اقدامات درمانی باشید.

در سوختگی های کوچک، روی منطقه سوخته آب خنک و (نه یخ) قرار دهید. هرگز منطقه آسیب دیده در اثر سوختگی را نمالید و یا روی آن یخ، کره و روغن قرار ندهید.

روی منطقه سوخته را با یک گاز تمیز بپوشانید. اگر تاول تشکیل شده است آن را پاره نکنید. ممکن است برای این سوختگی ها مالیدن آنتی بیوتیک به آرامی لازم باشد.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "آسیب های ناشی از سوختگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های ناشی از سوختگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید