چگونه کد بورسی بگیریم؟ ، سامانه سجام چیست؟

به گزارش وبلاگ سانا، به گزارش تجارت نیوز، عملکرد فوق العاده بورس در یکسال اخیر و رشد خیره کننده شاخص از ابتدای سال 99 تا به امروز از یکسو و رکود بازارهای موازی از سوی دیگر باعث سرازیر شدن سیل نقدینگی به این بازار جذاب شده است. بازاری که در سال گذشته بازدهی 180 درصدی داشته و در فروردین ماه نیز 31 درصد رشد داشته است. موضوعی که باعث شده تعداد متقاضیان عرضه اولیه در بورس به بیش از دو میلیون نفر برسد. این رقم نسبت به عرضه اولیه کویر که در مهرماه سال 98 انجام شد بیش از 2 برابر شده است. استقبال فراوان از عرضه اولیه ها و حمایت دولت و مقامات بازار سرمایه از این بازار و ارائه عرضه اولیه های جدید همگی باعث شده تا جذابیت بورس همچنان برای مدتی بیشتر از سایر بازارهای موازی باشد.

چگونه کد بورسی بگیریم؟ ، سامانه سجام چیست؟

کد بورسی چیست؟

اما موضوعی که وجود دارد نحوه ورود به این بازار جذاب است. بر اساس قانون بورس، برای حضور در بازار و انجام معامله هر فرد نیازمند یک کد بورسی است. کدی که همانند کد ملی یکتا بوده و مختص یک نفر است. این کد از سه حرف فارسی و 5 رقم تشکیل شده است و توسط کارگزاری صادر می گردد.

متقاضیان ورود به بورس بعد از دریافت کد بورسی (که کد سهامداری نیز تامیده می گردد) می توانند به وسیله نرم افزار معاملات آنلاین نیز به خرید و فروش سهام مختلف بپردازند.

برای دریافت کد بورسی باید به صورت حضوری یا غیرحضوری (آنلاین) به کارگزاری مراجعه کرد و در آنجا درخواست داد. اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، داشتن شماره حساب بانکی و شماره شبا به نام فرد متقاضی، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی، ارائه آخرین مدرک تحصیلی و تکمیل فرم درخواست کد معاملاتی آنلاین، مدارکی است که برای دریافت کد بورسی، باید انجام گردد.

به طور معمول صدور کد بورسی پس از ارائه مدارک لازم به صورت حضوری در کارگزاری ها زمان کمتری نسبت به حالت اینترنتی خواهد برد اما در شرایط فعلی که به دلیل شیوع کرونا بهتر است در خانه بمانیم و کمتر در مکان های شلوغ حاضر شویم، روش اینترنتی می تواند بهینه تر باشد. کافی است به وبسایت کارگزاری ها مراجعه نموده و پس از تکمیل مشخصات و بارگزاری مدارک، برای احراز هویت به دفاتر منتخب پیشخوان دولت یا شعب کارگزاری مراجعه کنید.

اگر چه درخواست کدبورسی هیچ هزینه ای ندارد اما اگر مراحل احراز هویت شما به وسیله دفاتر پیشخوان صورت گیرد، متقاضی باید هزینه ای را برای این خدمت پرداخت کند. اما برای اینکه فردی بخواهد در بورس معامله کند، درخواست کد بورسی تنها کافی نیست و باید هر فرد در سامانه سجام بورس خود را ثبت نام کند.

سامانه سجام چیست؟

سامانه سجام در واقع مخفف سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است که زیر نظر سازمان بورس و با هدف ایجاد یک سامانه فراگیر و ارائه خدمات بهرت و سریع تر به سرمایه گذاران ایجاد شده است.

از شهریور 1397 تمام سرمایه گذاران ملزم به ثبت مشخصات خود در این سامانه هستند. در واقع هر فرد برای ورود به بازار سهام نیز پیش از دریافت کد بورسی باید مشخصات خود را در این سامانه ثبت نموده و پس از دریافت کد رهگیری و احراز هویت به کارگزاری مراجعه کند. البته به منظور تسهیل فرایند ورود به بازار سهام، بسیاری از کارگزاری ها ثبت نام در سامانه سجام را انجام داده و تنها متقاضی باید برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کند. معمولا پس از یک ماه از تاریخ تکمیل اطلاعات در سامانه، پیامکی به شما ارسال خواهد شد تا با مراجعه به یکی از شعب منتخب دفاتر الکترونیک دولت یا کارگزاری ها، مراحل نهایی را انجام دهید تا ثبت اطلاعات شما در سامانه سجام نهایی گردد.

از مزایایی که برای سامانه سجام برشمرده اند می توان دریافت راحت سود مجامع، ثبت نام آسان در کارگزاری ها و صندوق های سرمایه گذاری، امکان ویرایش سریع اطلاعات و مشخصات شخصی و دسترسی به تمام سرویس های بازار سرمایه مانند تغییر کارگزار ناظر اشاره نمود.

منبع: تجارت نیوز

به "چگونه کد بورسی بگیریم؟ ، سامانه سجام چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کد بورسی بگیریم؟ ، سامانه سجام چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید