قیمت واقعی برنج در بازار باید چقدر باشد؟

به گزارش وبلاگ سانا، در هفته های اخیر قیمت هر کیلو برنج ایرانی بعضی برند ها تا 80 هزار تومان هم در بازار رسیده است.

قیمت واقعی برنج در بازار باید چقدر باشد؟

به گزارش وبلاگ سانا؛ از ابتدای سال بازار برنج بار ها دچار نوسانات شد که در اوایل مهر ماه با رسیدن قیمت هر کیلو برنج به مرز 50 هزار تومان به اوج خود رسید. هر یک از مسئولان و فعالان بازار دلایل خاص خود را برای این نابه سامانی ها مطرح کردند، اما آنچه حائز اهمیت است، این است که افزایش حدود 2 برابری قیمت در بازه زمانی 6 ماهه نتیجه ای جز کوچک شدن سفره خانوار یا حذف این محصول از سبد مصرفی در بر ندارد.

گرچه شرایط خشکسالی و کم بارشی نسبت به دوره نرمال، اُفت 18 تا 20 درصدی فراوری را به همراه داشت، اما به سبب ذخایر برنج های وارداتی در انبار و تامین کسری احتیاج کشور به وسیله واردات، این موضوع نباید عامل التهاب بازار گردد، هر چند انجمن واردنمایندگان برنج کمبود، تناقض در آمار فراوری برنج و بی توجهی به هشدار های کاهش دوره ممنوعیت را دلیل اصلی گرانی تلقی می نماید.

این سرانجام ماجرا نیست؛ چرا که در هفته های اخیر قیمت هر کیلو برنج ایرانی بعضی برند ها تا 80 هزار تومان هم در بازار رسیده که این موضوع با واکنش بسیاری از خانوار ها در شرایط فعلی اقتصاد روبرو شده است، چرا که افزایش چندبرابری قیمت از ابتدای سال هیچ منطق مالی جز سودجویی، دلال بازی و ضعف در نظارت ها ندارد، کما اینکه انجمن فراورینمایندگان، بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی و کارخانه داران شمال حداکثر قیمت برنج کیفی بدون خرده را 47 هزار تومان اعلام می نمایند که با این وجود جای این سوال مطرح است که بر مبنای چه هزینه ای اختلاف قیمت برنج در بازار تهران و شمال باید 33 هزار تومان باشد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا درباره علل گرانی برنج طی ماه های اخیر، اندازه فراوری و واردات و راه حل سرانجام دادن به نابه سامانی های بازار به منظور جلوگیری از حذف این محصول از سبد مصرفی خانوار با خبر شویم:

اختلاف 75 درصدی قیمت واقعی برنج با بازار در سایه سودجویی دلالان

محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در تبادل نظر با وبلاگ سانا، گفت: در حال حاضر هر کیلو برنج کیفی در کارخانه های شمال 45 تا 46 هزار تومان است که حداکثر با قیمت 50 هزار تومان باید به دست مصرف نماینده برسد.

او اختلاف 70 تا 75 درصدی نرخ واقعی برنج با بازار را ناشی از سودجویی دلالان و واسطه گران اعلام نمود و گفت: در مورد فراوری برنج مسئله ای نداریم و تنها ضعف در نظارت ها موجب شده تا محصول با سود معقول به دست مصرف نماینده نرسد.

خاکزاد ادامه داد: کشاورزان برنج فراوریی خود را با احتساب 10 تا 20 درصد سود معقول عرضه می نمایند که متاسفانه در زمان برداشت دلالان اقدام به خرید و نگه داری محصول در انبار ها می نمایند تا بتوانند سود هنگفتی را به جیب بزنند.

مشاور نظام صنفی کشاورزی در واکنش به گرانی برنج ناشی از کاهش فراوری گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو برنج کیفی شمال 47 تا 48 هزار تومان و شیرودی و فجر 30 هزار تومان است که واسطه گری و سوداگری دلیل اصلی حباب کاذب قیمت و گرانی است؛ چرا که کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت ناشی از شرایط خشکسالی در حدی نیست که بتواند منجر به گرانی گردد.

او ادامه داد: همه ساله 500 تا 600 هزار تن کسری احتیاج کشور به وسیله واردات تامین می گردد که سال جاری به سبب کاهش فراوری این اندازه به 700 تا 800 هزار تن می رسد و رقمی نیست که بتواند منجر به التهاب بازار گردد.

به گفته خاکزاد، با توجه به آنکه 8 ماه دیگر تا فراوری تازه زمان باقی است، کاهش 100 تا 200 هزار تنی نمی تواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد، درحالیکه اگر کاهش 50 درصدی فراوری واقعیت داشت اختلاف قیمت برنج کیفی و پرمحصول 15 هزار تومان نبود.

مشاور نظام صنفی کشاورزی مسائل پس از فراوری، مدیریت بازار و ضعف در نظارت را دلیل اصلی گرانی دانست و گفت: دولت و حاکمیت باید تمهیداتی بیندیشند که موضوع را بیشتر نظارت نمایند، چرا که اختلاف کنونی مزرعه تا بازار 250 درصد است.

حداکثر قیمت برنج ایرانی در عمده فروشی 62 هزار تومان

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در تبادل نظر با وبلاگ سانا، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو برنج تایلندی در عمده فروشی ها 11 هزار و 900 تومان، برنج هندی 18 هزار تومان، برنج ایرانی 37 هزار تا 62 هزار تومان و کشت دوم 66 هزار تومان است.

او قیمت فروش برنج با نرخ هر کیلو 80 هزار تومان در خرده فروشی ها را تکذیب کرد و گفت: اختلاف قیمت برنج از عمده فروشی تا خرده فروشی نباید بالای 12 درصد باشد.

حسنی در واکنش به اظهارات انجمن فراورینمایندگان مبنی بر عرضه برنج با نرخ 47 هزار تومان در کارخانه های شمال گفت: در عمده فروشی برنج با هر قیمتی که خریداری گردد، حداکثر با احتساب 2 هزار تومان سود عرضه می گردد و گرانی برنج ایرانی تنها ناشی از سودجویی است.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: قیمت های کنونی برنج ایرانی در بازار غیر معقول است و افزایش چندبرابری قیمت طی ماه های اخیر هیچ منطقی ندارد.

بی توجهی به هشدار های کاهش دوره ممنوعیت دلیل اصلی نابه سامانی بازار

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردنمایندگان برنج در تبادل نظر با وبلاگ سانا، گفت: بعد از برطرف دوره ممنوعیت، ابتدا برنج های رسوبی وارد بازار شد، اما به سبب آنکه وزارت جهاد نتوانست خود را با گمرگ از نظر ارزش هایی که با ما به توافق رسیدند، تطبیق دهد در نهایت مانع ترخیص کالا شد.

او ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال تا به امروز 800 هزار تن برنج وارد شده که یک سوم آن به وسیله بخش دولتی اجرا شده است.

کشاورز گفت: تا سرانجام سال به طور میانه ماهیانه 150 هزار تن برنج مورد احتیاج است که امیدواریم در دی و بهمن مسئله ای نداشته باشیم.

دبیر انجمن واردنمایندگان برنج درباره علل گرانی برنج در بازار گفت: بار ها به مسئولان اعلام نمودیم که دوره ممنوعیت را کاهش دهند که متاسفانه نسبت به این موضوع بی توجهی کردند و در نهایت این امر منجر به گرانی برنج شده است.

به گفته او، در شرایط فعلی تاخیر در ثبت سفارش و عدم تغییر پنل های گمرک منجر به کمبود و افزایش قیمت برنج در بازار شد.

این مقام مسئول در واکنش به آمار اعلامی فراوری برنج گفت: اگر آمار اعلامی 2 میلیون تن فراوری صحیح باشد، دستگاه های نظارتی باید جلوی احتکار و دپو محصول در انبار ها را بگیرند.

کشاورز با تاکید بر این موضوع که انبار های برنج ایرانی احتیاجمند حضور فیزیکی ناظران دستگاه های مسئول است، گفت: اگر اندازه آمار اعلامی فراوری صحیح نیست و برنجی در انبار ها دپو نشده است، بنابراین کسری احتیاج کشور هر چه سریع تر باید از محل واردات تامین گردد تا قیمت برنج ایرانی و خارجی افزایش نیابد.

به گفته این مقام مسئول قیمت هر کیلو برنج پاکستانی در عمده فروشی 25 هزار تومان است، درحالیکه هر کیلو برنج هندی برای مصرف نماینده 28 هزار تومان تمام می گردد.

دبیر انجمن واردنمایندگان برنج گفت: قیمت برنج پاکستانی در مقایسه با برنج هندی مناسب تر است؛ چرا که با افزایش قیمت جهانی برنج هندی، تا به امروز واردنمایندگان وارد نکردند.

لازم به ذکر است، براساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان امور مالیاتی، معافیت مالیاتی کالا های وارداتی نظیر برنج و روغن حذف خواهد شد.

منبع: فرارو

به "قیمت واقعی برنج در بازار باید چقدر باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت واقعی برنج در بازار باید چقدر باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید