ناشر برگزیده کتاب رشد: جامعه ما از سودآوری مطالعه باخبر نیست یا به آن اهمیت نمی دهد

به گزارش وبلاگ سانا، تهران (پانا) - یکی از ناشران برگزیده جشنواره کتاب رشد معتقد است همه نهادهایی که دست اندرکار تربیت هستند در گرایش جامعه به کتابخوانی نقش دارند و در صورت افول کتابخوانی شکست های بسیار بزرگی در عرصه های مختلف در انتظار ماست.

ناشر برگزیده کتاب رشد: جامعه ما از سودآوری مطالعه باخبر نیست یا به آن اهمیت نمی دهد

یک سال از شروع پاندمی کرونا گذشت و کمتر نهاد و سازمان و کسب و کاری است که از این رویداد جهانی متاثر نشده و متناسب با اقتضائات اجتماعی آن دستخوش تغییر و تحول نشده باشد. کتابخوانی و صنعت نشر از جمله نهادهایی است که در نگاه اول به نظر می رسد از این رویداد هم آسیب دیده و هم منتفع شده باشد. هوشمندی مدیران صنعت چاپ و نشر در ارائه خدمات متناسب با محدودیت ها و فاصله گذاری های اجتماعی باعث افزایش فروش کتاب در شرایط پاندمی می گردد اما آیا این موضوع در همه جوامع صادق است یا این افزایش اقبال به مطالعه و خرید کتاب تنها شامل حال جوامع کتابخوان خواهد شد؟ آنچه می خوانید گفت وگوی پانا با سید مهدی صاحب فصول، مدیر نشر نوشته ناشر برگزیده جشنواره کتاب رشد از استان اصفهان است که به موضوع تاثیرپذیری صنعت نشر از تبعات پاندمی و تغییر روش ها و روینمودهایی که به مثبت شدن این آثار می انجامد پرداخته است.

پاندمی کرونا چگونه بر صنعت نشر تاثیرگذاشته و فضای کتابخوانی و خرید و فروش کتاب چگونه از این رویداد متاثر شده است؟

کرونا تأثیرات مثبت منفی بسیاری در امور جاری داشته است و مخصوصا برای ناشران می تواند بسیار درس آموز باشد. اول اینکه ناشران باید در تولیدات خود خیلی بیشتر به نیازها و درخواست جامعه توجه نمایند؛ زیرا با محدود شدن زمان عرضه مستقیم کتاب در فروشگاه ها و مخصوصا عدم برگزاری نمایشگاه ها، مردم امکان مراجعه مستقیم به کتاب را کمتر دارند و بسیاری افراد، اگر کتابی را نبینند، ابتیاع نمی نمایند. بنابراین ناشران باید برای بازاریابی حتما یک کتابشناسی توصیفی به مراجعه نمایندگان خود ارائه دهند تا مردم بتوانند به وسیله آنها به کتاب مورد درخواست خود دست یابند. ناشران باید بتوانند کتاب های خود را به وسیله سایت های موجود یا سایت اختصاصی خود عرضه نمایند تا اقشاری از جامعه که به این امکان دسترسی دارند، بتوانند به خواسته خودشان برسند.

در کنار بازار کتاب، مراجع عمومی مثل کتابخانه ها چگونه تحت تاثیر پاندمی قرار گرفته اند؟

برای دانش آموزان و دانشجویان، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی باید کتابخانه های غنی را فراهم نمایند و برای بقیه مردم کتابخانه های عمومی باید به سرعت گسترش یابند و تقویت شوند. در غیر این صورت مردم ما که بسیار کم خوان هستند همین مقدار را هم مطالعه نمی نمایند و در این صورت شکست های بسیار بزرگی در عرصه های مختلف در انتظار ماست. در اینجاست که نقش خیرین در یاری به دولت برای تقویت کتابخانه ها بسیار پر رنگ خواهد بود.

باتوجه به اینکه ناشر برگزیده جشنواره کتاب رشد در سال های اخیر هستید و کتاب های شما در فهرستگان رشد قرار می گیرد، همکاری با آموزش و پرورش چگونه در کار شما اثرگذار بوده است؟

در خصوص تأثیرگذاری آموزش و پرورش در کار ما به صورت مستقیم می توان گفت تقریبا هیچ و شاید به طور غیرمستقیم هم بتوان گفت تقریبا هیچ. اما چرا؟ در خصوص اول انتخاب ناشر باید در میزان فروش تأثیر بگذارد که ما حداقل به دو دلیل محرومیم. اول اینکه ما به قولی شهرستانی هستیم و پایتخت نشینان چنان مسیرها را بسته اند که به ما فرصتی نمی رسد و اگر بودجه ای باشد و یا امکانی فراهم بیاید همان جا مصرف می گردد. مثلا سال گذشته برای رویداد پنجاه هزار نمایشگاه که که به وسیله ادارات آموزش و پرورش در کل کشور برگزار شده بود، به ما اطلاع رسانی نشد. سال جاری هم هنوز جوابی درخصوص برگزاری نمایشگاه به ما نداده اند و تازه اگر هم برگزار گردد دانش آموزی نیست که کتاب بخرد. دوم وزارت آموزش و پرورش برای تقویت کتابخانه های آموزشگاهی باید کتاب های برگزیده را برای تمامی واحدها خریداری کند. تاثیرات غیرمستقیمی که ممکن است همکاری با آموزش و پرورش و برگزیده شدن در جشنواره های رشد بر کار ما داشته باشد معرفی در کتابنامه رشد است که با هدف الگوگیری در خرید کتاب واحدهای آموزشی و اولیای دانش آموزان منتشر می گردد، اما متأسفانه این کتابنامه و راه های دسترسی به آن برای بسیاری نامکشوف مانده است.

آیا در جشنواره سال جاری شرکت می کنید؟

البته ما باز هم در جشنواره شرکت می کنیم و تمامی آثار چاپ اول خود را- که تا به امروز منتشر نموده ایم - برای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارسال نموده ایم که شامل کتاب های روانشناسی، تعلیم و تربیت و داستان و شعر و کتب علمی برای بچه ها بوده است.

آیا گناه کتابخوان نبودن جامعه متوجه دستگاه تعلیم و تربیت آن جامعه است؟

گناه کتاب نخواندن جامعه به عهده آموزش عالی و ارشاد اسلامی و روحانیت و شهرداری ها و تمام افرادی است که در جامعه به نوعی دست اندر کار تربیت هستند. برای کتابخوان کردن جامعه یک همت همگانی و عزم عمومی ضروری است تا جامعه بیابد که مطالعه در تمامی امورات روزمره تأثیرگذار و به نفع مالی همه است. متأسفانه جامعه ما از سودآوری مطالعه اصلا باخبر نیست و یا به آن اهمیت نمی دهد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ناشر برگزیده کتاب رشد: جامعه ما از سودآوری مطالعه باخبر نیست یا به آن اهمیت نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناشر برگزیده کتاب رشد: جامعه ما از سودآوری مطالعه باخبر نیست یا به آن اهمیت نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید