سومین همایش گردشگری خوراک در آستارا برگزار شد

به گزارش وبلاگ سانا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: حفظ آداب و فرهنگ غذایی در سطح استان به ویژه مناطق روستایی ضرورت دارد.

سومین همایش گردشگری خوراک در آستارا برگزار شد

به گزارش وبلاگ سانا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، شهرود امیر انتخابی در سومین همایش گردشگری خوراک که روز پنجشنبه 4 مهرماه به مناسبت فرارسیدن هفته گردشگری در شهرستان آستارا برگزار شد، گفت: گردشگری غذا مفهومی است که در آن غذا انگیزه اصلی سفر به شمار می رود، غذاهای محلی و سنتی یکی از ظرفیت های ارزشمند ایران زمین است که علاوه بر دارا بودن ارزش غذایی بالا امروزه به عنوان سفیر فرهنگی شناخته می شوند.

او ضمن اشاره به این که گردشگری خوراک در سال های اخیر یکی از دغدغه های اصلی مسئولان کشور در بخش ها و سطوح مختلف است، ادامه داد: سفره ایرانی از سال های دور تا امروز نماد برکت و سادگی بوده که به عنوان یک گنجینه کم نظیر تاکنون مغفول مانده است، این در حالی است که بر اساس آمارها در یک دهه گذشته شاهد افزایش چشمگیر فعالیت رستوران های ملل همچون رستوران های چینی، ژاپنی، ترکیه ای، تایلندی، لبنانی، هندی و سایر کشورها در کشورمان بوده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در ادامه به لزوم برنامه ریزی و اقدام عاجل در راستای حفظ آداب و فرهنگ غذایی در استان به ویژه مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: اکنون جایگاه غذاهای سنتی و راز نهفته آن یعنی تجارت سودآور، در سایه غفلت و کم توجهی رو به افول است. این در حالی است که به دلیل وجود تنوع اقلیمی، آب و هوایی، فرهنگی و اجتماعی در کشور، فهرست غذاهای ایرانی یک گنجینه مهم فرهنگی به شمار می آید، باآنکه در روستاها و شهرستان های مختلف کشور، فرهنگ استفاده از غذای ایرانی حفظ شده است اما اگر به این فرهنگ توجه کافی نشود با موج جدید یکسان سازی که در جهان به وجود آمده از بین خواهد رفت.

او اضافه نمود: با توجه به جایگاه منحصربه فرد استان از لحاظ غذا نه تنها در کشور بلکه در جهان، یکی از اولویت های اصلی این اداره کل تقویت و توسعه گردشگری خوراک است. برگزاری و شرکت در جشنواره ها و تورهای غذایی داخلی و خارجی، استفاده از مناسبت ها مذهبی و باستانی و اعیاد همانند سفره های افطار و ... برای نشان دادن تنوع غذایی منطقه، فراهم کردن زیرساخت های خدمات غذایی مناسب برای گردشگران و بهبود شرایط بهداشتی علاوه بر کنترل کردن غذاها و محل تهیه غذا، در دستور کارمان قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا

به "سومین همایش گردشگری خوراک در آستارا برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین همایش گردشگری خوراک در آستارا برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید