جست وجوی آرامش در آسایش دیگران ، اهدای 13 هزار و 600 مترمربع برای مدرسه سازی

به گزارش وبلاگ سانا، اسماعیل فلاح مقدم با وجود 84 سال سن هنوز هم دغدغه آرامش و آسایش دیگران را دارد. او حدود 11 هزارمترمربع زمین در منطقه ما برای مدرسه سازی اهدا نموده است.

جست وجوی آرامش در آسایش دیگران ، اهدای 13 هزار و 600 مترمربع برای مدرسه سازی

وبلاگ سانا -معصومه ماه پیکر: بیش از یک میلیون و50 هزار دانش آموز تهرانی در حدود 4 هزار مدرسه شهر تهران درس می خوانند. از این تعداد حدود 63 هزار دانش آموز را دانش آموزان ساکن منطقه 18 تشکیل می دهند که در 180 مرکز آموزشی این منطقه مشغول تحصیلند. از بین مدارس منطقه بیش از 30 مدرسه به وسیله خیران ساخته شده اند که آمار قابل توجهی است. با اسماعیل فلاح مقدم در حالی به گفت وگو می نشینیم که به تازگی تفاهمنامه ساخت درمانگاه خیریه فرهنگیان در شهرک ولی عصر(عج) را هم امضا کرد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

چطور شد سراغ کار خیر مدرسه سازی و اهدای زمین برای امر مدرسه سازی رفتید؟

چون خانواده به خصوص پدرم به کارهای خیر علاقه مند بود. او اعتقاد داشت ثروتی که خدا به انسان می دهد باید برای آرامش دیگران هم استفاده گردد. من هم سعی کردم گفته های پدر را آویزه گوش کنم. به همین علت با تماشا بچه هایی که در چادر درس می خواندند به فکر ایجاد فضایی مناسب برای ادامه تحصیل آنها افتادم و زمین هایی را برای مدرسه سازی اهدا کردم.

شما زمین های بسیاری را برای مدرسه سازی اهدا نموده اید، چه اندازه از این زمین ها در منطقه 18 واقع شده است؟

حدود 13 هزار و 600 مترمربع زمین در منطقه ها 18 و 17 برای مدرسه سازی هدیه کردم که حدود 11 هزارمترمربع از این زمین ها در منطقه 18 واقع شده است.

غیر از مدرسه سازی در چه کارهای خیر دیگری حضور داشته اید؟

اگرچه اولویت کارم را در ایجاد فضایی مناسب برای تحصیل دانش آموزان قرار داده ام اما علاوه بر اهدای زمین برای مدرسه سازی، سعی نموده ام در تجهیز و تأمین کمبودهای مدارس هم نقش داشته باشم. البته مسجد حضرت رسول(ص) واقع در شهرک ولی عصر(عج) و بعلاوه مسجدی در منطقه 17 را هم ساخته ام.

چرا منطقه 18 را بیشتر به عنوان محلی برای انجام کارهای خیرخواهانه انتخاب می کنید؟

به علت موقعیت شغلی، بیشتر وقت خود را در این منطقه سپری می کنم و خود را جزیی از ساکنان اینجا می دانم. تماشا کمبودهای هم محله ای هایم همیشه باعث ناراحتی ام می گردد. وقتی می دیدم بچه ها محله ام در سال 1359 ناچارند در سوز سرمای زمستان و گرمای تابستان در چادر درس بخوانند، زمینی به مساحت 7800 مترمربع در شهرک ولی عصر(عج) برای ساخت مدرسه ای اهدا کردم.

زمین کدام مدارس منطقه روزگاری متعلق به شما بوده است؟

زمین مدرسه عاشقلو با متراژ 3600 مترمربع در خلیج فارس، بعلاوه مدارس ابتدایی سمیه و مدرس با متراژی حدود 7800 مترمربع در شهرک ولی عصر(عج) هدیه ام به هم محله ای های مهربان منطقه ام است.

ساخت مدرسه چقدر می تواند برای یک منطقه یا محله تأثیر داشته باشد؟

ساخت مدرسه در پیشرفت آینده سازان یک کشور تأثیر مستقیمی دارد، چون معتقدم مبنای پیشرفت هر کشور آموزش وپرورش آن کشور است. پس اگر زمینه مساعد برای تحصیل دانش آموزان فراهم باشد پیروز تر خواهند بود.

به عنوان یک هم محله ای، ویژگی های منطقه را در چه می بینید؟

مهم ترین ویژگی منطقه، مردمان کوششگر و مهربان آن است. جوانان مستعد این منطقه نشان داده اند که اگر زمینه برایشان فراهم باشد نه تنها می توانند باعث افتخارآفرینی منطقه، بلکه کشور باشند.

فکر می کنید شرایط و امکانات منطقه نسبت به گذشته تغییری نموده است؟

در گذشته های نه چندان دور به علت قرار گرفتن این منطقه در حاشیه، امکانات برای ساکنان چندان فراهم نبود. تا چندی قبل در بعضی از محله ها ساکنان حتی آب شیرین هم نداشتند. خوشبختانه امروز به همت و یاری مسئولان به ویژه مسئولان شهرداری بسیاری از کمبودها جبران شده و حالا این منطقه هم حرفی برای گفتن دارد.

مشوق تان در کارهای خیر چه کسانی بودند؟ خانواده تان با این کار مخالف نبودند؟

خانواده ام همیشه مشوق و پشتیبان من در این راه هستند. ملک تاج کاظمی همسرم از مشوقان اصلی من است و زمین درمانگاه با متراژی حدود 1200 مترمربع هم از طرف او اهدا شده است.

فکر می کنید منطقه ما به غیر از مدرسه، در زمینه چه زیرساخت های دیگری با کمبود روبرو است؟

معتقدم مراکز علمی و فرهنگی در هر محله و منطقه ای برای پیشرفت اهالی آن منطقه ضروری است. اگر این گونه مراکز در تمام محله های منطقه ایجاد گردد اهالی به خصوص جوانان به راحتی از امکانات این مراکز استفاده خواهند کرد. منطقه 18 در این زمینه دارای کمبود است.

خیران غیر از اهدای زمین و مدرسه سازی در چه زمینه های دیگری ضروری است در منطقه حاضر شوند؟

ساخت مدرسه تنها کافی نیست، دانش آموزان وبچه ها برای درس خواندن به فضایی سالم و شاداب و بعلاوه امکانات لازم احتیاج دارند. پس باید به فکر تجهیز، نوسازی و شاداب سازی مدارس هم باشیم. البته نباید فراموش کرد بسیاری از کمبودها و مسائل هر منطقه را می توان با یاری افراد خیر حل کرد.

کار خیر از نگاه خیر مدرسه ساز منطقه ما چه تعریفی دارد؟

تنها می توانم بگویم، زیباترین زندگی آن است که آدم به عشق پیشرفت و آرامش دیگران زندگی کند. البته خرسندی بچه ها از داشتن مدرسه ای خوب و فضایی مناسب برای درس خواندن و فراهم کردن آرامش هم محله ای هایم موجب آرامش و آسایش من هم می گردد.

11000 مترمربع زمین به وسیله فلاح مقدم برای امر مدرسه سازی به منطقه ما اهدا شده است. او 84 سال سن دارد، اما همچنان در کوشش است وسایل آرامش دیگران را فراهم کند.

50 سال فعالیت در کار خیر مانند مدرسه و مسجدسازی از جمله کارهایی است که اسماعیل فلاح مقدم در طول زندگی خود انجام داده است.

...........................................................................

خاطره حاج اسماعیل:

پزشکی که خیّر مدرسه اش را معالجه کرد

بی حال و بی رمق بر روی تخت بیمارستان افتاده بود. هنوز به طور کامل به هوش نیامده بود. درد قفسه سینه اش باز آغاز شد. با صدایی که او را به نام می خواند آرام چشمانش را باز کرد. نگاهش به چهره مهربان خانم دکتر که لبخندی بر لب داشت، افتاد.

چند روزی از بستری شدن و جراحی قلب حاج اسماعیل در بیمارستان می گذشت. حالا دیگر کم کم حالش روبه بهبودی می رفت، اما خانم دکتر هنوز هم هر روز چند مرتبه برای معاینه اش می آمد. احساس می کرد او را سال هاست که می شناسد اما هر چقدر فکر می کرد چیزی به خاطر نمی آورد.

بالاخره روز مرخص شدن او از بیمارستان رسید، خانم دکتر درحالی که خرسند بود رو به فلاح مقدم گفت: حاج آقا خرسندم که با بهبودی شما توانستم گوشه ای از زحمات تان را جبران کنم. حاج اسماعیل وقتی فهمید پزشک معالجش همان دختر بچه کوچکی است که در مدرسه ای که وی ساخته درس خوانده، اشک شوق ریخت. حالا سال ها از این موضوع می گذرد، اما حاج اسماعیل مقدم با خود عهد نموده تا روزی که زنده است همچنان در این راه قدم بردارد.

----

*منتشر شده در وبلاگ سانا محله منطقه 18 در تاریخ 1393/05/05

منبع: همشهری آنلاین

به "جست وجوی آرامش در آسایش دیگران ، اهدای 13 هزار و 600 مترمربع برای مدرسه سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جست وجوی آرامش در آسایش دیگران ، اهدای 13 هزار و 600 مترمربع برای مدرسه سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید