آنالیز لپ تاپ X515ja ایسوس؛ مقرون به صرفه و دانشجویی

به گزارش وبلاگ سانا، لپ تاپ X515ja ایسوس، به یکی از محبوب ترین و و پربازدیدترین لپ تاپ های ایسوس در فروشگاه آنلاین خبرنگاران تبدیل شده و با توجه به قیمت مناسب و امکانات معقولش، مورد استقبال کاربران بسیار زیادی قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم به نقد و آنالیز این لپ تاپ محبوب بپردازیم و ببینیم که آیا با توجه به مشخصات و قابلیت هایی که ارائه می دهد، خرید آن منطقی است یا نه.

آنالیز لپ تاپ X515ja ایسوس؛ مقرون به صرفه و دانشجویی

این روزها با توجه به شرایط مالی موجود، اغلب کاربران در پی خرید لپ تاپ هایی می گردند که علاوه بر ارائه امکانات و قابلیت های مناسب، از لحاظ مالی نیز برای آن ها ارزان باشد و متحمل پرداخت هزینه های سنگین برای خرید آن ها نشوند. لپ تاپ X515ja ایسوس نیز جزو همین دسته از محصولات به شمار می رود. این لپ تاپ مالی نمایشگری 15.6 اینچی دارد و جنس پلاستیکی آن وزن بسیار کمی به آن بخشیده که این موضوع به حمل ونقل آسان آن کمک نموده است. سری X515 ایسوس با کانفینگ های مختلفی در بازار دیده می گردد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، اما این مدل مورد آنالیز از پردازنده 1005G1 سری Core i3 اینتل و 4 گیگابایت حافظه رم بهره می برد و برای دانشجویان و دانش آموزان جهت انجام کارهای روزمره و غیر سنگین بسیار مناسب است.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515ja-BR3991W

13,690,000 تومان

مشاهده و خرید

معینات کلی لپ تاپ X515ja ایسوس در یک نگاه

پیش از اینکه ببینیم آیا لپ تاپ X515ja ایسوس ارزش خرید دارد یا خیر، بد نیست نگاهی به جدول معینات فنی این محصول داشته باشیم تا ببینیم شرایط روی کاغذ چگونه است.

نام لپ تاپایسوس مدل X515ja-BR3991W
ابعاد و وزن360x230x20 میلی متر / 1.66 کیلوگرم
سازنده، سری و مدل پردازنده1005G1 سری Core i3 اینتل
محدوده و فرکانس سرعت پردازنده2.8 گیگاهرتز و بیشتر - 1.2 تا 3.4 گیگاهرتز
حافظه کشچهار مگابایت
ظرفیت و نوع حافظه رم و حافظه داخلی

4 گیگابایت از نوع DDR4 حافظه ی رم

512 گیگابایت از نوع SSD M.2 حافظه داخلی

پردازنده گرافیکیIris X Graphics اینتل
شارژدهی تا 4 ساعت
ظرفیت باتریدو سلولی 37 وات
مقدار نمایشگر 15.6 اینچ
رزولوشن تصویر 1366 در 767 پیکسل - HD
درگاه های ارتباطیUSB- WiFi- HDMI- Bluetooth
تعداد پورت ها 2 عدد پورت USB 2.0 - یک عدد پورت USB 3.0 - یک عدد پورت USB-C
سیستم عاملویندوز 11 از نوع 64 بایت

طراحی و کیفیت ساخت

لپ تاپ ایسوس مدل X515ja، یک محصول ساده با بدنه پلاستیکی است. این لپ تاپ یک صفحه کلید با مقدار مناسب و پد شماره در سمت راست دارد. بعلاوه تاچ پد این لپ تاپ به سمت چپ منتقل شده که ممکن است مورد پسند بسکمک از کاربران نباشد. حاشیه های اطراف نمایشگر تقریباً نازک هستند، اما ضخامت آن ها در بخش پایینی نمایشگر بیشتر شده است. لوگوی ایسوس روی پنل پشتی نمایشگر و بعلاوه زیر پنل جلویی این لپ تاپ به چشم می خورد. در سمت چپ و پایین لپ تاپ دریچه های خروجی هوا تعبیه شده و بلندگوها نیز در بخش پایینی قرار دارند. این لپ تاپ تنها در رنگ خاکستری موجود است.

کیفیت ساخت لپ تاپ ایسوس X515ja خوب به نظر می رسد. این محصول ساختار کامل پلاستیکی دارد که برای یک لپ تاپ در چنین رنج قیمتی بسیار مناسب است و بعلاوه پلاستیکی بودن آن به وزن سبک و حمل ونقل آسان آن کمک شایانی نموده است. روکش پلاستیکی این لپ تاپ مقاومت خوبی در برابر خط وخش از خود نشان می دهد و از این بابت نیز هیچ مسئله ای وجود ندارد. انعطاف پذیری خوبی بین صفحه نمایش و پنل پایینی آن وجود دارد اما وقتی لپ تاپ بسته است، این موضوع کمتر نمایان می گردد.

ایسوس برای این لپ تاپ از یک لولای نه چندان قدرتمند استفاده نموده که اگرچه محکم به نظر می رسد، اما هنگام تایپ کردن و به خصوص هنگام استفاده از لپ تاپ روی سطح ناهموار، نمایشگر آن تکان می خورد. این لپ تاپ قابلیت تعمیر پذیری بالایی نیز دارد و دسترسی به قطعات داخلی آن نیز آسان است. تنها یک اسلات حافظه درون این لپ تاپ وجود دارد، بنابراین با وجود اینکه حافظه رم این لپ تاپ قابل تعویض است، فقط می توانید آن را با رم تک کاناله جایگزین کنید. فضایی برای هارد 2.5 اینچی در این محصول وجود دارد، اما کابل نصب در جعبه گنجانده نشده است.

نمایشگر

نمایشگر این لپ تاپ 15.6 اینچ مقدار دارد و تصاویر را با وضوح 1366 در 768 پیکسل برای شما به نمایش می گذارد. نسبت تصویر در این لپ تاپ 16:9 است و از تراکم پیکسلی 100 پیکسل بر اینچ پشتیبانی می نماید. حدود 80 درصد از پنل جلویی این لپ تاپ را نمایشگر از نوع TN احاطه نموده که در مجموع برای یک محصول در این رنج قیمتی، کیفیت مناسبی دارد. ایسوس برای سری X515 سه مدل نمایشگر شامل صفحه نمایش 720p TN، صفحه نمایش 1080p TN و نمایشگر 1080p IPS را در دسترس قرار داده و اگر کیفیت نمایشگر لپ تاپ برای شما بسیار مهم است، پیشنهاد می کنیم که از نمایشگر 1080p IPS در لپ تاپ خود بهره ببرید، چراکه وضوح 720p برای این مقدار صفحه نمایش بسیار کم است و پنل های TN به طور کلی زاویه دید و بازفراوری رنگ خیلی خوبی ندارند.

همچون بیشتر لپ تاپ های مالی، لپ تاپ ایسوس مدل X515ja نیز از رفرش ریت 60 هرتز بدون پشتیبانی از VRR بهره می برد. بعلاوه نمایشگر این محصول سرعت پاسخگویی بالایی ندارد و این یعنی برای بازی کردن یا مشاهده محتوای با حرکات سریع خیلی ایده آل نیست. انتظار می رود که پنل های 1080p نیز عملکرد مشابهی داشته باشند. صفحه نمایش لپ تاپ X515ja، نسبت کنتراست ضعیفی دارد و در نتیجه رنگ های تیره در این لپ تاپ چندان عمق نیستند و بیشتر به خاکستری متمایل می شوند. بعلاوه این نمایشگر از روشنایی معمولی بهره می برد و در زیر نور شدید آفتاب نمی توان با لپ تاپ کار کرد. اما در عوض حداقل روشنایی آن بسیار خوب است و در محیط های تاریک چشم کاربران را اذیت نمی نماید.

بازتاب نور در نمایشگر این لپ تاپ ایسوس بسیار مناسب است و پوشش ضدانعکاس مات آن در کاهش شدت نورهای بازتاب شده به خوبی عمل می نماید. مدل X515ja طیف رنگی ضعیفی دارد و از پوشش رنگی کامل sRGB که معمولاً در بسکمک از لپ تاپ های مالی دیده می گردد، پشتیبانی نمی نماید.

رابط ها

صفحه کلید این لپ تاپ ایسوس بسیار نرم است و تایپ کردن با آن حس بسیار خوبی را به کاربران منتقل می نماید. کلید های این لپ تاپ ثابت هستند و فاصله مناسبی با یک دیگر دارند، همین عامل موجب می گردد تا کاربران هنگام تایپ کردن سرعت عمل بیشتری داشته باشند. این لپ تاپ برای افرادی که به صدای کیبورد حساسیت دارند نیز بسیار مناسب است، چراکه کیبورد این محصول صدای بسیار کمی هنگام استفاده از خود فراوری می نماید. از آن جا که این محصول در رده محصولات مالی قرار می گیرد، بنابراین خبری از نور پس زمینه کیبورد در آن نیست.

تاچ پد این لپ تاپ از پلاستیک باکیفیت ساخته شده، عملکرد قابل قبولی دارد و گاهی اوقات اقداماتی مانند کشیدن، رها کردن یا انجام دابل کلیک باید با فشار بیشتری صورت بگیرد تا اجرا شوند. بعلاوه باید اشاره کنیم که مکانیسم کلیک فقط در نیمه پایینی تاچ پد کار می نماید. ایسوس دو اسپیکر را روی بدنه این لپ تاپ تعبیه نموده که کیفیت صدای خوبی دارند، اما در حجم صدای خیلی بلند اعوجاج های زیادی شنیده می گردد.

وبکم لپ تاپ ایسوس مدل X515ja، تعریف چندانی ندارد و اگر قصد دارید که با این لپ تاپ تماس های تصویری زیادی داشته باشید یا در کلاس های آنلاین شرکت کنید، باید یک وبکم باکیفیت به صورت جداگانه بخرید، چراکه وبکم این لپ تاپ خیلی نمی تواند کاربران را راضی نگه دارد. میدان دید در این وبکم، بسیار باریک است و به علت وضوح پایین، تصاویر تقریباً بدون نمایش جزئیات به کاربران نشان داده می گردد. روشنایی تصاویر نیز در این وبکم بسیار زیاد است و رنگ ها به خوبی دیده نمی شوند. در مقابل اما، میکروفون این لپ تاپ صدا شما را به خوبی به کاربران منتقل می نماید و برای یک لپ تاپ مالی، گزینه مناسبی به شمار می رود.

پورت ها

ایسوس در این لپ تاپ پورت های متعددی را تعبیه نموده تا کاربران از این بابت مسئله ای نداشته باشند. پورت USB-A این لپ تاپ که در سمت چپ بدنه آن قرار گرفته، از استاندارد USB 3.2 Gen 1 (حدبیشتر سرعت انتقال داده 5 گیگابیت در ثانیه) پشتیبانی می نماید، اما دو درگاه USB سمت راست این محصول صرفاً از فناوری USB 2.0 (تا 480 مگابیت بر ثانیه) بهره می برند. پورت USB-C نیز از نوع USB 3.2 Gen 1 است و شما فقط می توانید از آن برای انتقال داده بهره ببرید و این یعنی امکان شارژ کردن دستگاه و یا بهره بردن از آن به عنوان خروجی ویدیو وجود ندارد. قفل امنیتی درگاه کنزینگتون نیز در سمت راست بدنه این محصول به چشم می خورد.

کانفینگ

قلب تپنده ایسوس مدل X515ja، پردازنده 1005G1 سری Core i3 شرکت اینتل است که برای لپ تاپ های باریک و سبک طراحی شده و مصرف انرژی بسیار بهینه ای دارد. این پردازنده کم مصرف می تواند کارهای ساده ای مانند گشتن در اینترنت، پخش ویدیو و سایر کارهای روزانه نظیر تایپ کردن متن را به خوبی انجام دهد. اما، برای کارهای سنگین مانند ویرایش ویدیو یا رندرینگ سه بعدی به مقدار کافی قدرتمند نیست.

بنابراین اگر هدف شما از خرید لپ تاپ انجام بازی ها و اجرای برنامه های سنگین است، می توانید مدل X515 ایسوس را با پردازنده 1035G1 سری core i5 و یا 1065G7 سری core i7 اینتل بخرید که تعداد هسته های بیشتری نسبت به مدل 1005G1 سری Core i3 دارند. پردازنده 1065G7 سری core i7 روی کاغذ سریع تر از 1035G1 سری core i5 است، اما از لحاظ عملکردی تفاوت آن ها به علت محدودیت های حرارتی چندان محسوس نیست.

مدل X515ja ایسوس از گرافیک یکپارچه Iris X Graphics بهره می برد، در حالی مدل core i7 این لپ تاپ مجهز به گرافیک Iris Plus است. باید اشاره کنیم که اگرچه گرافیک Iris Plus اینتل در i7 عملکرد بهتری نسبت به گرافیک Iris X اینتل دارد، اما هیچ یک از آن ها برای انجام کارهای سنگین گرافیکی مانند بازی یا ادیت ویدیو ایده آل نیستند. شما بعلاوه می توانید از کارت های گرافیک GeForce MX130 و MX330 انویدیا با 2 گیگابایت GDDR5 در این لپ تاپ بهره ببرید. این کارت های گرافیک عملکرد بسیار بهتری نسبت به گرافیک های یکپارچه اینتل دارند، اما باز هم برای ارائه تجربه گیمینگ روان مناسب نیستند.

کاربران قادرند برای این محصول از 4 یا 8 گیگابایت حافظه رم بهره ببرند. طبیعتاً حافظه رم 8 گیگابایتی سرعت و عملکرد بهتری را نسبت به حافظه رم 5 به شما ارائه می دهد. در خصوص حافظه داخلی نیز باید اشاره کنیم که ایسوس دست کاربران را حسابی باز گذاشته است. شما می توانید این لپ تاپ را با یک SSD، یک هارد دیسک فیزیکی SATA، ترکیبی از هر دو یا یک SSD با حافظه Intel Optane پیکربندی کنید. از آن جا که نصب سیستم عامل بر روی هارد دیسک فیزیکی به طور قابل توجهی بر عملکرد و اجرا برنامه ها تأثیر مثبتی می گذارد، بنابراین توصیه می گردد که مدل SSDدار این لپ تاپ را خریداری نمایید.

عملکرد

ایسوس مدل X515ja با پردازنده 1005G1 سری Core i3 شرکت اینتل عملکرد معمولی را در بنچمارک معتبر گیک بنچ 5 به نمایش گذاشته است. این محصول در تست تک هسته ای بسیار پیروز ظاهر شده، اما در تست چند هسته ای به علت تعداد هسته ها و رشته های محدود آن، خیلی خوب عمل ننموده است. این موضوع را اینطور می توان تفسیر کرد که این لپ تاپ به خوبی می تواند از پس انجام کارهای ساده نظیر گشتن در اینترنت، پخش ویدیو و تایپ متن بر بیاید، اما در انجام کاری سنگین تر مانند رندرینگ سه بعدی مشکل دارد. عملکرد درایو های ذخیره سازی این لپ تاپ بسیار خوب است و سرعت خواندن و نوشتن بالایی را به کاربران ارائه می دهند.

طول عمر باتری

یک باتری 37 وات ساعتی به عنوان منبع تغذیه این لپ تاپ مالی ایسوس در نظر گرفته شده که شارژدهی نسبتاً قابل قبولی را به کاربران ارائه می دهد. عمر باتری این لپ تاپ حدود 6 ساعت است و شارژ شدن مجدد آن نیز به حدود 2 ساعت زمان احتیاج دارد. در تست های اجرا شده معین شد که ایسوس مدل X515ja با یک بار شارژ کامل قادر است در حدود 3.5 ساعت پخش ویدیو، حدود 6 ساعت اینترنت گردی و حدود 2 ساعت گیمینگ کاربران را همراهی کند.

جمع بندی

به طور کلی باید گفت که لپ تاپ ایسوس مدل X515ja می تواند شما را در انجام کارهای روزمره، امور دانشجویی و سایر کارهای سبک به خوبی کمک کند، اما اگر احتیاج شما چیزی فراتر از کارهای سبک است، این لپ تاپ به هیچ عنوان نمی تواند رضایت شما را به همراه داشته باشد. نمایشگر 15.6 اینچی TN، طراحی ساده، وزن بسیار سبک، شارژدهی و عملکرد پردازشی قابل قبول از جمله مواردی هستند که این لپ تاپ را برای کاربران با بودجه محدود به یک تجربه خرید بسیار مناسب و ارزان از فروشگاه وبلاگ سانا تبدیل می نماید.

نقاط قوت لپ تاپ ایسوس مدل X515ja

  • نمایشگر باکیفیت
  • وزن بسیار سبک
  • پورت های متعدد
  • اسپیکرهای خوب
  • اجرای برنامه های سبک

نقاط ضعف لپ تاپ ایسوس مدل X515ja

  • عمر باتری نه چندان خوب
  • پردازنده ضعیف برای اجرای برنامه های سنگین

سخن پایانی

در این مطلب به نقد و آنالیز یکی از پرفروش ترین لپ تاپ های موجود در فروشگاه وبلاگ سانا یعنی لپ تاپ ایسوس مدل X515ja پرداختیم و آن را در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم تا اگر قصد خرید یک لپ تاپ باکیفیت و در عین حال ارزان را دارید، این محصول را از فروشگاه آنلاین وبلاگ سانا برای خرید خود در نظر بگیرید.

آیا شما هم خرید این لپ تاپ مالی را به دیگران توصیه می کنید یا نظر دیگری دارید؟ به نظرتان گزینه های بهتری هم نسبت به این لپ تاپ در بازار هست؟ بی صبرانه منتظر خواندن نظرات شما در این رابطه هستیم.

منبع:

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515ja-BR3991W

13,690,000 تومان

مشاهده و خرید

سوالات متداول

آیا لپ تاپ X515ja ایسوس برای گیمینگ مناسب است؟

خیر. این لپ تاپ ایسوس پردازنده چندان قدرتمندی برای اجرا بازی ها و برنامه های سنگین ندارد و برای گیمینگ مناسب نیست.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز لپ تاپ X515ja ایسوس؛ مقرون به صرفه و دانشجویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز لپ تاپ X515ja ایسوس؛ مقرون به صرفه و دانشجویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید