این سحری، شما را از گرسنگی روزه داری حفظ می نماید

به گزارش وبلاگ سانا، خبرنگاران/خوزستان رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم پرهیز از مصرف غذاهای حجیم در سحری، گفت: برخلاف تصور عامیانه که می گویند هرچه غذاها سنگین و پر روغن تر باشد، تحمل برای روزه داری بیشتر می گردد باید از خوردن غذاهای دارای پروتئین زیاد و سرخ شده خودداری گردد.

این سحری، شما را از گرسنگی روزه داری حفظ می نماید

مهنوش صاحبدل در گفت وگو با وبلاگ سانا، با اشاره به چگونگی صرف سحری در ماه مبارک رمضان در ایام کرونا اظهار کرد: روزه دریافت در روزهای گرم کمی با روزهای دیگر به ویژه برای افراد شاغل که در طول روز با کاهش میزان انرژی و فعالیت های جسمی روبه رو هستند، تفاوت دارد و وعده سحری یکی از مهم ترین وعده های غذایی در ماه رمضان است که نباید فراموش گردد.

وی اضافه نمود: غذای مصرفی در وعده سحری بهتر است ویژگی وعده صبحانه کامل یا ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری گردد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات و به منظور تقویت سیستم ایمنی، باید دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی رعایت گردد؛ استفاده از تنوع یعنی استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی ها، میوه ها و گروه گوشت و حبوبات و همچنین تعادل یعنی همه گروه های غذایی به مقدار کافی مصرف و از کم خوری و پرخوری پرهیز گردد.

صاحبدل با بیان اینکه نخوردن سحری ممنوع است، توضیح داد: بعضی از افراد بدون خوردن سحری روزه می گیرند و اصلا به ضررهای این کار فکر نمی نمایند؛ نخوردن غذای مناسب در ماه رمضان خصوصا در سحر، به بدن آسیب می رساند و موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد.

وی اضافه نمود: اگر فردی عادت دارد بدون خوردن سحری روزه بگیرد باید بداند با دست خودش سبب وارد شدن آسیب به دستگاه گوارش خود مخصوصا معده و روده ها و ضعف سیستم ایمنی می گردد بنابراین باید تنبلی کنار گذاشته گردد و بدون سحری روزه نگیرند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به بایدها و نبایدها در وعده سحر، اعلام کرد: اولین و مهم ترین نکته این است که پرخوری در سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی نماید بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش فرد وارد می نماید که سبب بروز علائمی نظیر سوءهاضمه، درد و نفخ معده می گردد.

صاحبدل گفت: در ماه رمضان مردم باید شب ها زود بخوابند تا بتوانند سحر به موقع و تقریبا یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح بیدار شوند. با این روش، از ورود مقدار زیاد غذا و مایعات به معده و تجمع آن جلوگیری می گردد و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود.

وی اضافه نمود: بهتر است رژیم غذایی سحر، شامل مواد غذایی متنوع باشد. این مساله برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین دار، پرانرژی و دیر هضم استفاده نمایند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اعلام کرد: توصیه می گردد در وعده سحری از غذاهای حاوی فیبر و کربوهیدرات های زیاد مانند نان، برنج، ماکارونی کم چرب، حبوبات، نان های سبوس دار، میوه ها و سبزی ها استفاده گردد.

وی گفت: همچنین باید از سبزیجات خام و پخته استفاده گردد؛ با توجه به اینکه زمانی که سبزیجات در دستگاه گوارش با آب ترکیب شوند به صورت ژل درمی آیند، این عمل موجب نگهداری آب در بدن و عدم دفع زودهنگام آن از بدن می گردد و در نتیجه، تشنگی کمتر خواهد شد.

صاحبدل اضافه نمود: مصرف سالاد حاوی خیار، گوجه، هویج، جوانه غلات، حبوبات و به خصوص کاهو نیز توصیه می گردد. کاهو در مقایسه با سایر سبزی ها دارای آب بسیار زیادی است و از احساس تشنگی در طول روز کم می نماید بنابراین مصرف آن در وعده سحری توصیه می گردد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: استفاده از میوه ها و سبزی ها به عنوان منابع غنی از ویتامین، املاح، فیبر و آنتی اکسیدان به سلامت روزه دار یاری زیادی می نماید.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از مصرف غذاهای حجیم در سحری، گفت: برخلاف تصور عامیانه که می گویند هرچه غذاها سنگین و پر روغن تر باشد، تحمل برای روزه داری بیشتر می گردد باید از خوردن غذاهای دارای پروتئین زیاد و سرخ شده خودداری گردد.

صاحبدل اضافه نمود: خوردن چای پررنگ و قهوه در سحر، به دلیل ادرارآور بودن توصیه نمی گردد. آشامیدن آب زیاد بلافاصله بعد از وعده سحر از ترس تشنگی روز بعد نیز نادرست است و موجب بروز نفخ، سوءهاضمه و مسائل گوارشی بعدی می گردد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اعلام کرد: مصرف مواد غذایی پر پروتئین در وعده سحر مانند کباب ها به دلیل داشتن پروتئین زیاد، سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز می گردد و روزه دار را دچار تشنگی شدید می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "این سحری، شما را از گرسنگی روزه داری حفظ می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سحری، شما را از گرسنگی روزه داری حفظ می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید