چطور برای معاملات مسکن کد رهگیری بگیریم؟

به گزارش وبلاگ سانا، اگر قصد خرید، فروش یا اجاره مسکن یا هر نوع ملک دیگری را دارید باید از مشاور املاک بخواهید قراردادتان را در سامانه املاک و مستغلات ثبت و کد رهگیری ارایه کند. کد رهگیری امنیت معامله را بالا می برد، رایگان و الزامی است و اگر واسطه ملکی از ارایه آن خودداری کرد می توانید به اتحادیه مشاوران املاک شکایت کنید.

چطور برای معاملات مسکن کد رهگیری بگیریم؟

به گزارش ایسنا، از سال 1387 با هدف ایجاد امنیت قرارداد های مسکن و به طور کلی قولنامه های ملکی، سامانه ای تحت عنوان سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به نشانی www.iranamlaak.ir با هدف ارایه کد رهگیری راه اندازی شد. این سامانه ابتدا در آذرماه سال 1387 به صورت پایلوت از منطقه شمیرانات شروع و سپس به تمامی نقاط کشور توسعه پیدا کرد.

آیا کد رهگیری الزامی است؟

کد رهگیری هنگام عقد قرارداد بین خریدار و فروشنده باید از سوی مشاوران املاک ارایه گردد. این سیستم با هدف شفاف سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور و در راستای ساماندهی امور مسکن، به صورت یکپارچه با سایر سیستم های این حوزه طراحی و پیاده سازی شده است.

در حال حاضر ارایه کد رهگیری از سوی مشاوران املاک الزامی است. متعاملین می توانند آن را از بنگاه معاملات ملکی مطالبه نمایند و در هنگام ثبت سند به دفاتر اسناد رسمی بدهند. ثبت هرگونه معامله اعم از بیع، اجاره، وکالت، هبه، صلح و ... بدون کد رهگیری در دفاتر اسناد رسمی ممنوع است.

افراد می توانند با استعلام قرارداد املاک به وسیله کد ملی و کد رهگیری، استعلام بدهی به شهرداری، مالیات یا وام بانکی برای ملک مورد نظر را دریافت نمایند.

آیا کد رهگیری هزینه دارد؟

کد رهگیری هیچگونه هزینه ای ندارد و مشاوران املاک موظفند آن را به صورت رایگان در اختیار متعاملین قرار دهند. مشاوران املاک صرفا مجاز هستند حق الزحمه یا کمیسیون خود را از طرفین قرارداد بگیرند. کمیسیون املاک در شهر های مختلف، فرق دارد و در شهر تهران 25 صدم درصد از هریک از طرفین است.

چرا دفاتر املاک بابت کد رهگیری پول می گیرند؟

مشاوران املاک بابت هر قراردادی که ثبت می نمایند باید 9 درصد مبلغ کمیسیون را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی بپردازند. از آن جا که ملاک دولت برای دریافت مالیات از قرارداد، ثبت قرارداد است پس از دریافت کد رهگیری، معامله قابل شناسایی می گردد و مشاوران می بایست 9 درصد مالیات را بپردازند. به همین علت بعضی مشاوران به طرفین معامله می گویند که این 9 درصد را باید شما پرداخت کنید. در حالی که این رقم در تعهد مشاوران املاک است.

چرا بعضی بنگاه ها کد رهگیری نمی دهند؟

عدم ارایه کد رهگیری دلایل مختلفی دارد که ممکن است یکی از آن دلایل، نداشتن جواز واسطه ملکی باشد. هم چنین شاید به علت تخلف، دسترسی مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری از سوی اتحادیه مسدود شده باشد.

اگر مشاور املاک کد رهگیری نداد چه کنیم؟

شهروندان در هر شهر می توانند شکایات خود را در زمینه های مختلف شامل دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب یا عدم ارایه کد رهگیری از سوی مشاور املاک به اتحادیه شهر خود گزارش دهند. شماره تلفن شکایات در تهران 7334 است. کمیسیون حل اختلاف مستقر در اتحادیه املاک برابر قانون نظام صنفی به طور دائم تخلفات صنفی را رسیدگی می نماید.

منبع: فرارو

به "چطور برای معاملات مسکن کد رهگیری بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور برای معاملات مسکن کد رهگیری بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید