مشخصات فنی سایپا آریا اعلام شد ، موتور 2 لیتری GDi آریا چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش وبلاگ سانا، تعیینات فنی سایپا آریا بالاخره تعیین شد و این خودرو قرار است با یک قوای محرکه 2 لیتری تنفس طبیعی فراوری گردد. اما این موتور که عنوان شد متعلق به برند میتسوبیشی است، در حقیقت در کارخانه HARBIN DONGAN چین فراوری می گردد.

مشخصات فنی سایپا آریا اعلام شد ، موتور 2 لیتری GDi آریا چه ویژگی هایی دارد؟

بیت ران - محمد فتح اللهی - اینکه معینات فنی سایپا آریا چه خواهد بود؟ یکی از چالش برانگیزترین سوال های بدون پاسخ در طول سال های اخیر به شمار می رفت.

این پرسش بالاخره در روزهای گذشته پاسخ خود را یافت و معین شد یک قوای محرکه 2 لیتری تنفس طبیعی قرار است در زیر درب موتور آریا قرار گیرد.

در فضای رسانه ای برای نخستین بار بیت ران در گفت وگویی اختصاصی با تیموری مدیرعامل سایپا گفت که این موتور متعلق به برند میتسوبیشی و دارای تکنولوژی GDi است. پیش از هر چیز برای آن افرادی که با تکنولوژی GDi آشنایی ندارند، بهتر است این نحوه سوخت رسانی به موتور را کمی شرح دهیم.

فیلم در یوتیوب
GDi چیست؟

در موتورهای بنزینی معمولی مانند TU5 ایران خودرو، انژکتورهای سوخت روی منیفولد هوا نصب شدند. زمانی که سوخت در این موتورها قرار است به درون سیلندر منتقل گردد با هوا ترکیب و به وسیله سوپاپ ورودی هوا به محفظه احتراق موتور وارد می گردد.

اما در موتورهای GDi انژکتورهای سیستم سوخت رسانی به جای نصب بر روی منیفولد هوا، مستقیماً در محفظه احتراق موتور نصب شدند.

تنها تفاوت موتورهای GDi با سیستم های سوخت رسانی دیگر مانند MPi این است که GDiها احتیاج به یک پمپ فشار بالا احتیاج دارند. این پمپ فشار بالا سوخت را با فشار به مراتب بالاتری به طور مستقیم به درون سیلندر تزریق می نماید. بعلاوه عموماً در موتورهای GDi شمایل پیستون ها فرق دارد تا ترکیب سوخت و هوای بهتری در درون سیلندرها به دست آید.

استفاده از این تکنولوژی نه چندان نو باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور خواهد شد. از همه مهمتر اینکه سوخت رسانی با سیستم GDi قدرت موتور را افزایش می دهد و باعث بالا رفتن کشش قوای محرکه نیز خواهد شد.

ماجرای موتور چینی سایپا آریا

همانطور که بیان شد، در زمان اعلام معینات فنی سایپا آریا به دو نکته مهم اشاره شد. اول دو لیتری بودن این قوای محرکه و دوم GDi بودن آن.

تا اینجا متوجه شدیم که GDi بودن موتور سایپا آریا چه مزیتی دارد. اما بیان شد که قوای محرکه سایپا آریا متعلق به برند میتسوبیشی است.

نکته مهم درباره این موتور آن است که این قوای محرکه در سال های دور به وسیله میتسوبیشی فراوری می شد و اکنون کمپانی HARBIN DONGAN چین مشغول ادامه فراوری آن است.

HARBIN DONGAN یکی از شرکت های تابعه گروه خودروسازی چانگان چین است که عمدتاً در زمینه توسعه، فراوری و فروش موتورهای خودرو، گیربکس و قطعات مرتبط فعالیت می نماید.

این شرکت صنعتی چینی محصولات بسیاری در حوزه خودرو فراوری می نماید. بسیاری از قطعات فنی خودروهای MPV یا SUV و بعلاوه وانت ها، سواری های سبک و کامیون های سبک در این کارخانه فراوری می شوند.

اگر بخواهیم به مشتریان اصلی HARBIN DONGAN اشاره کنیم باید گفت که جک، جیلی، دانگ فنگ، فوتون، چانگان، BAC و بسیاری از برندهای نه چندان مطرح چینی در بازارهای جهانی مشتری HARBIN DONGANهستند.

HARBIN DONGAN در سال 2021 تعداد 671/400 دستگاه موتور و گیربکس فروخت که نشان دهنده افزایش 21 درصدی نسبت به سال 2020 داشت. در این میان باید اشاره نمود که 616/500 دستگاه از میزان فروش این شرکت مربوط به موتورهای هاربین دونگان بودند.

موتور دو لیتری تنفس طبیعی سایپا آریا در اصل متعلق به میتسوبیشی بود و با کد 4G94 شناخته می شد. اما هاربین دونگان این موتور قدیمی را که در زیر درب موتور میتسوبیشی لنسر نسل هشتم (2000 تا 2010) مشاهده می شد را ارتقاء داد.

موتور 4J20V هاربین دونگان سایپا آریا

نتیجه این ارتقاء موتورهایی بودند که با کدهای 4J20V و 4J18V به دنیا آمدند. همانطور که از کد این موتورها می توان متوجه شد، 4J20V موتور دو لیتری و 4J18V نمونه 1.8 لیتری به شمار می روند.

آنطور که HARBIN DONGANرسماً درباره این موتور گفت، ارتقاء این موتور در زمینه بهبود راندمان حرارتی و بهینه سازی احتراق بود.

میل سوپاپ در این قوای محرکه دوگانه شد و سیستم زمانبندی متغییر باز و بسته شدن سوپاپ ها هم برای آن طراحی شد. این موتور می تواند هم خودروهای دیفرانسیل جلو را به حرکت درآورد و در عین حال برای خودروهای دو دیفرانسیل هم مناسب است.

به خصوص ساختار موتور 4J20V به گونه ای طراحی شد که این قوای محرکه بتواند در زیر درب موتور خودروهای تجاری، وانت ها و ون ها هم عملکرد خوبی به نمایش بگذارد.

معینات فنی سایپا آریا

معینات فنی سایپا آریا

هنوز درباره معینات فنی سایپا آریا اطلاعات دقیقی از سوی این خودروساز داخلی منتشر نشده است. اما اگر سری به دیتاهای کمپانی چینی HARBIN DONGAN بزنیم، می توان حدس زد که این خودرو داخلی با چه ویژگی هایی به دست مشتری خواهد رسید.

HARBIN DONGAN حجم دقیق این قوای محرکه را 1999 سی سی گفت. نسبت تراکم این موتور 11.5 به یک است. همانطور که می دانیم، نسبت های تراکم بالا موجب احتراق بهتری در درون موتور خواهند شد. البته اگر از بنزین بی کیفیت استفاده گردد، آن وقت شاهد ناک زدن موتور خواهیم بود. البته در صورت استفاده از ناک سنسور و ریتارد جرقه، اصطلاحاً ناک زدن کمتر خواهد شد.

کمپانی چینی مادر برای این موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ در نظر گرفت. یعنی دو سوپاپ دود و دو سوپاپ هوا در درون هر سیلندر از این موتور مشاهده می شوند.

HARBIN DONGAN پیشنهاد می نماید که برای حرکت این قوای محرکه از بنزینی با اکتان 92 استفاده گردد. درباره قدرت این موتور دو لیتری و گشتاور آن هم اعداد و ارقام زیر به صورت رسمی از سوی این سازنده چینی اعلام شد.

قدرت و گشتاور موتور سایپا آریا

قدرت خروجی موتور 4J20V با سیستم سوخت رسانی MPi به میزان 101 کیلووات است که برابر با 136 اسب بخار خواهد بود. گشتاور آن هم طبق دیتاهای HARBIN DONGAN دقیقاً 188 نیوتن متر است.

البته پیش تر محمدعلی تیموری مدیر عامل سایپا در مصاحبه ای با بیت ران گفت که: ما آریا سایپا را با موتور دو هزار TGDI عرضه خواهیم کرد که آخرین نسل موتور در دنیاست.

از آنجایی که موتور دو لیتری TGDi وجود ندارد، احتمالاً منظور ایشان قوای محرکه GDi بود. از همین رو، اگر به ویژگی های فنی نسخه GDi موتور 4J20V نگاه کنیم باید گفت که حاصل کارکرد آن، 107 کیلووات (143 اسب بخار) قدرت و 191 نیوتن متر گشتاور (در 3750 دور) است.

این قدرت و گشتاور براساس دورگیری موتور تا 5700 دور میزان گیری شد. طبیعتاً باید منتظر بود و دید تا سایپا پس از تست های سازگاری این قوای محرکه در نهایت چه قدرت و گشتاوری از آن می تواند استخراج کند.

شرایط موتور دو لیتری سایپا آریا در چین

محصولات اصلی و فعلی هاربین دونگان چین موتورهای سری 4G1 و دیزل و بعلاوه گیربکس های اتوماتیک هستند. این در حالی است که فروش موتورهای 4G9 (4J20V و 4J18V) و گیربکس دستی این کمپانی به علت کاهش تقاضا در بازار به شدت کاهش یافته است.

گزارش رسمی یکی از وبسایت های مالی چین نشان می دهد که میزان استفاده از ظرفیت خط فراوری گیربکس MT این شرکت در سال 2019 کمتر از 10 درصد است.

بعلاوه ظرفیت نرخ بهره برداری از خط فراوری موتور 4G9 راضی کننده نیست. این گزارش اعلام می نماید که تقاضای بازار برای محصولات موتور 4G9 و گیربکس MT کاهش یافت، اما همچنان تقاضا در بازار وجود دارد و در آینده هم وجود خواهد داشت.

این گزارش مالی تأکید کرد که موتورهای قدیمی 4G9 هنوز میزان کمی تقاضای صادراتی در سال 2019 داشتند. گزارش مالی مربوط به شرکت مادر یک نکته مهم را تأکید داشت: ظرفیت فراوری موتورهای 4G9 به روز سری 4J18V/4J20V این شرکت، با توجه تأثیر استهلاک ماشین آلات و تجهیزات برای تأمین احتیاج بازار کافی نیست.

از آنجایی که هاربین دونگان سازنده گیربکس های دستی و اتوماتیک است، می توان پیش بینی کرد که این خودرو سایپا با جعبه دنده اتوماتیک به دست مشتری ایرانی در بازار خودرو کشور برسد.

موتور چینی میتسوبیشی روی خودرو آریا سایپا

کیا K5 با ضعیف ترین موتور / آنالیز فنی

از تاریخچه ماشین دودی در ایران چه می دانید؟ ماشین دودی بر ریل فراموشی

موتور TU5+ شاهین سایپا از سوی ایران خودرو تامین می گردد + موتور آریا سایپا

منبع: بیت ران

به "مشخصات فنی سایپا آریا اعلام شد ، موتور 2 لیتری GDi آریا چه ویژگی هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات فنی سایپا آریا اعلام شد ، موتور 2 لیتری GDi آریا چه ویژگی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید