سفیر چین در ایران: توافق 25 ساله به نفع معیشت دو کشور خواهد بود

به گزارش وبلاگ سانا، سفیر جمهوری خلق چین در ایران گفت: سران دو کشور به یک اجماعی رسیدند که کماکان توافق 25 ساله را توسعه بدهند که این موضوع برای معیشت مردم دو کشور مثمر خواهد بود.

سفیر چین در ایران: توافق 25 ساله به نفع معیشت دو کشور خواهد بود

به گزارش فارس، چانگ هوآ سفیر جمهور خلق چین در ایران درباره آخرین شرایط همکاری های بین ایران و چین گفت: دو کشور ایران و چین دارای یک برنامه جامع راهبردی مشترک هستند و در حال حاضر روابط ایران و چین در یک شرایط بسیار مناسب قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ما دو سال پیش با ایران یک توافق نامه 25 ساله را امضا کردیم که این توافق نامه شامل مراودات سیاسی، مالی، فرهنگی، گردشگری و بهداشتی و موارد دیگر می شود.

سفیر چین گفت: باید بگویم طی دو سال گذشته با همکاری هایی که بین دو کشور بوجود آمده، توافق نامه هایی که اجرا شده به خوبی توسعه پیدا نموده است.

چانگ هوآ در ادامه گفت: در فوریه امسال که رئیس جمهور ایران به چین سفر کرد، صحبت های عمیقی بین ایشان و رئیس جمهور چین صورت گرفت و بسیار مهم بود و سران دو کشور به یک اجماعی رسیدند که کماکان توافق 25 ساله را توسعه بدهند که این موضوع برای معیشت مردم دو کشور مثمر خواهد بود.

سفیر چین در ادامه گفت: دو کشور ایران و چین هم یک بیاینه مشترکی را منتشر کردند و در این بیانیه به توسعه همکاری ها در موضوعات زیرساختی، بهداشت و گردشگری و ... اشاره شده است.

وی در خاتمه گفت: باور دارم با راهنمایی سران دو کشور همکاری های همه جانبه بین ایران و چین روز به روز بهتر خواهد شد.

توافق 25 ساله از چه زمانی آغاز شد؟

آغاز بحث توافقنامه 25 ساله بین ایران و چین به سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ایران در سال 1394 بر می شود. از سال 1398، چند متن پیش نویس، میان دو کشور مبادله شد و 1 تیر 1399 پیش نویس نهایی برنامه 25 ساله در جلسه هیئت دولت آنالیز، تأیید و 7 فروردین 1400، این سند به وسیله وزرای خارجه وقت ایران و چین، امضا شد.

منبع: فرارو

به "سفیر چین در ایران: توافق 25 ساله به نفع معیشت دو کشور خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر چین در ایران: توافق 25 ساله به نفع معیشت دو کشور خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید