خروج امریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد

به گزارش وبلاگ سانا، آمریکا امروز (آدینه) به طور رسمی از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه خارج شد که این مساله به نگرانی از آغاز یک رقابت تسلیحاتی جدید دامن می زند. وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به این اقدام امریکا گفت با تصمیم و خروج این کشور، این معاهده عملا به انتها خود رسیده است.

خروج امریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در سال 1987 میان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق و رونالد ریگان، رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

این پیمان فراوری موشک های میان برد هسته ای و غیر هسته ای با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر را منع کرد.

به گزارش بی.بی.سی اوائل امسال میلادی آمریکا و ناتو، روسیه را به نقض پیمان متهم کردند و گفتند این کشور موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای و با برد بیش از 500 کیلومتر فراوری نموده است.

روسیه این ادعا را رد نموده است. این موشک 9M729 نام دارد (نام آن در ناتو SSC- 8 است)، و آمریکا می گوید اسناد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می دهد روسیه دست به فراوری چنین موشکی زده است. آمریکا این شواهد را در اختیار متحدان خود در ناتو گذاشته و آنها از این ادعای آمریکا حمایت نموده اند.

موشک 9M729

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه فوریه گفت، اگر روسیه تا دوم اوت به مفاد این پیمان عمل نکند از این پیمان خارح خواهد شد.

روسیه در واکنش به اقدام آمریکا، تمامی تعهدات این کشور در قبال این پیمان را به حالت تعلیق در آورده است.

عامل بازدارنده در برابر جنگ هسته ای

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است این پیمان، یک عامل بازدارنده ارزشمند در برابر جنگ هسته ای بوده است.

گوترش گفت این مساله احتمالا، تهدید موشک های بالستیک را افزایش خواهد داد.

تحلیلگران هراس دارند که فروپاشی این توافق، می تواند به شکل گیری یک رقابت تسلیحاتی جدید میان آمریکا، روسیه و چین منجر گردد.

پاول فلگنهاوئر، یک تحلیگر مسایل نظامی روسیه به خبرگزاری فرانسه گفته است با انتها یافتن این پیمان، ما شاهد فراوری و توسعه سلاح های جدید خواهیم بود.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "خروج امریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج امریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید