تغذیه؛ مهم ترین عامل رشد قد

به گزارش وبلاگ سانا، محققان البته نقش ژنتیک را در تفاوت قد و وزن افراد نادیده نمی گیرند، اما می گویند وقتی موضوع سلامت مردم کشور ها باشد عواملی مثل تغذیه و محیط بسیار تاثیرگذار هستند.

تغذیه؛ مهم ترین عامل رشد قد

تغذیه نامناسب در سن مدرسه می تواند تفاوت قدی تا بیست سانتی متر بین بلندقدترین و کوتاه قدترین کشور ها ایجاد کند. بر اساس تحقیقی که در نشریه لنست منتشر شده در سال 2019 بلندقدترین مردان 19 ساله هلندی ها بودند (183/8 سانتی متر) و کوتاه قدترین ها در تیمور شرقی (160/1سانتی متر).

پژوهشگران می گویند دنبال کردن تغییر قد و وزن بچه ها جهان در طول زمان مهم است چرا که بازتابی است از کیفیت تغذیه و سلامت محیطی که بچه ها و نوجوانان در آن زندگی می نمایند.

برای این آنالیز، پژوهشگران 2000 تحقیق درباره 65 میلیون کودک و نوجوان پنج تا نوزده ساله را که بین سال های 1985 و 2019 در کشور های مختلف صورت گرفته بودند تجزیه و تحلیل کردند. این آنالیز نشان داد که بچه ها و نوجوانان در شمال غربی اروپا (هلند) و اروپای مرکزی (مونته نگرو) بلندقدترین در جهان هستند.

اما کوتاه قدترین نوزده ساله ها، در جنوب و جنوب شرقی آسیا، آمریکای لاتین و شرق آفریقا زندگی می نمایند.

دیگر یافته های این تحقیق عبارتند از:

به طور متوسط پسر های سیزده ساله هلندی هم قد (162/8سانتی متر) مردان نوزده ساله لائوسی هستند.

زنان نوزده ساله در گواتمالا، تیمورشرقی، بنگلادش و نپال هم قد (152 سانتی متر) دختر های یازده ساله هلندی هستند.

در این سی و پنج سال بیشترین افزایش قد بچه ها و نوجوانان در چین و کره جنوبی بوده است.

در بسیاری از کشور های جنوب صحرای آفریقا متوسط قد از سی و پنج سال پیش تغییری ننموده یا کمتر شده است.

بریتانیا در سال 1985 در رتبه بیست و هشتم بود، اما اکنون به رده سی و نهم سقوط نموده است (178 سانتی متر برای مردان و 163/9 برای زنان نوزده ساله)

وزن متناسب

پژوهشگران ضریب توده بدنی یا بی ام آی را هم آنالیز کردند، شاخصی که نشان می دهد آیا وزن فرد با قدش متناسب است یا اضافه یا کمبود وزن دارد. آن ها دریافتند در اواخر نوجوانی بیشترین ضریب توده بدنی یا به عبارت دیگر اضافه وزن در جزایر اقیانوس آرام، خاورمیانه، آمریکا و نیوزیلند دیده می گردد.

اما نوزده ساله ها در کشور های آسیای جنوب شرقی مثل هند و بنگلادش کمترین ضریب توده بدنی را داشتند. پژوهشگران تخمین زدند در این تحقیق تفاوت نسبت وزن به قد بین کشور ها تا 25 کیلوگرم می رسد. در برخی کشور ها بچه ها در پنج سالگی وزن مناسب دارند، اما وقتی به نوزده سالگی می رسند اضافه وزن پیدا می نمایند.

محققان البته نقش ژنتیک را در تفاوت قد و وزن افراد نادیده نمی گیرند، اما می گویند وقتی موضوع سلامت مردم کشور ها باشد عواملی مثل تغذیه و محیط بسیار تاثیرگذار هستند.

آن ها همچنین می گویند در تمام جهان تمرکز بر تغذیه بچه ها زیر پنج سال است، اما این تحقیق نشان می دهد باید به الگوی رشد بچه ها در سال های بعد هم توجه کرد. دکتر آندره آ مارتینز یکی از پژوهشگران اصلی این تحقیق در کالج امپریال لندن می گوید قد و وزن مناسب و متناسب در کودکی و نوجوانی بر سلامت تاثیر مادام العمر دارد:

یافته های این تحقیق باید سبب جلب توجه به سیاست هایی گردد که دسترسی به مواد مغذی ارزان را فراهم می نماید و این به بچه ها یاری می نماید بدون اضافه وزن قدبلندتر شوند. این سیاست ها می تواند شامل کوپن مواد غذایی برای خانوار های کم درآمد یا غذای سالم رایگان در مدرسه باشد.

پروفسور آلن دَنگور، استاد دانشکده بهداشت و طب حاره ای لندن می گوید این تحقیقی موثر و منحصر به فرد است:

این تحلیل جهانی برای اولین بار به رشد بچه ها و نوجوانان در سن مدرسه توجه نموده و نشان داده دولت های جهان برای اینکه بچه ها و نوجوانان با سلامت وارد دوره بزرگسالی شوند، به اندازه کافی تلاش ننموده اند.

منبع: فرادید

به "تغذیه؛ مهم ترین عامل رشد قد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه؛ مهم ترین عامل رشد قد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید