افتاد و دندونش شکست...

به گزارش وبلاگ سانا، کافی است شما در یک تصادف اتومبیل سرتان به فرمان بخورد و دندان های جلویی تان بشکند یا کودک شما وقتی مشغول ورزش و بازی در پارک یا اسکیت سواری است ناگهان به زمین بخورد و دندانش لب پر گردد.

افتاد و دندونش شکست...

افتاد و دندونش شکست...

ترمیم دندان های لب پر در تبادل نظر با دکتر کسری طبری، متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

کافی است شما در یک تصادف اتومبیل سرتان به فرمان بخورد و دندان های جلویی تان بشکند یا کودک شما وقتی مشغول ورزش و بازی در پارک یا اسکیت سواری است ناگهان به زمین بخورد و دندانش لب پر گردد.

در این شرایط هر کسی نگران می گردد و کوشش می نماید هر چه سریع تر خود را به یک دندان پزشک برساند و دندانش را ترمیم کند. بسیاری از بیماران فکر می نمایند باید دندان لب پر را تراشید و روکش کرد ولی این باور غلط است. در اغلب اوقات دندان پزشکان می توانند با انجام یک درمان زیبایی روی دندان شکسته و لب پرشده شما آن را به حالت اولیه اش بازگردانند. این ترمیم های زیبایی با مواد همرنگ دندان انجام می گردد و اصلا کسی متوجه نمی گردد که دندان شما، دندانی ترمیم شده است. در دنیای دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی مواد مختلف و جدیدی به بازار آمده اند که دست دندان پزشکان را برای این ترمیم ها باز گذاشته اند. با دکتر کسری طبری، متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره همین موضوع حرف زده ایم.

آقای دکتر! اصلا چرا دندان های جلویی لب پر می گردد؟

مهم ترین علت لب پر شدن دندان های جلویی، ضربه خوردن یا همان تروما است که این تروما می تواند انواع مختلفی داشته باشد از خیلی خفیف تا خیلی شدید که در مواردی که ضربه خوردن خیلی شدید باشد ممکن است بیمار احتیاج به درمان های پیچیده تری داشته باشد. در مواردی که ضربه خوردن خفیف است ما با لب پرشدن دندان ها روبرو می شویم.

آن وقت باید دندان ها را روکش کرد؟

در این موارد در صورتی که ریشه آسیب ندیده باشد و دندان در جای خود تکان نخورده باشد با درمان های خیلی محافظه کارانه می توانیم اقدام به ترمیم دندان کنیم. نکته ای که خیلی مهم است این است که از هرگونه درمان های تهاجمی مثل روکش و... باید صد درصد اجتناب کرد.

پس چرا بعضی دندانپزشکان این دندان ها را روکش می نمایند؟

متاسفانه چون تنظیم رنگ و درآوردن آناتومی در این منطقه ها سخت است بنابراین همکاران دندان را تراش می دهند و آن را روکش می نمایند در حالی که اصلا احتیاجی به روکش ندارد و می توان به یاری مواد همرنگ دندان که به اصطلاح به آنها کامپوزیت گفته می گردد دندان را خیلی خوب و زیبا اصلاح و به طور دقیق ترمیم کرد. در رابطه با مراقبت های بعد از ترمیم در این موارد که ما با مواد کامپوزیت دندان های لب پر شده را ترمیم می کنیم در ادامه فقط باید چند نکته رعایت گردد. طی 24 ساعت یا 48 ساعت اول بیمار از خوردن مواد غذایی رنگی اجتناب کند. بیمار باید از گاز زدن پرهیز کند و از همه مهم تر این است که هر 3 تا 4 ماه یکبار به دندان پزشک خود مراجعه کند و این کامپوزیت هایی که روی دندان صورت گرفته است را پالیش کند.

منظور تان از پالیش کردن چیست؟

پالیش کردن همان صاف و صیقلی شدن سطح دندان است چون بعد از مدتی خطی بینابین ناحیه کامپوزیت ها و دندان ایجاد می گردد که ممکن است نمای خوشایندی نداشته باشد و ما با تغییر رنگ روبرو شویم بنابراین با مراجعه مرتب و منظم به دندان پزشک هر چند ماه یکبار می توانیم همیشه کیفیت و زیبایی این کامپوزیت ها را حفظ کنیم.

مراحل این ترمیم چگونه است؟

درباره مراحل ترمیم باید گفت پس از اینکه تماس های دندانی چک شد دندان پزشک یک اندازه لبه های مینایی را صاف می نماید و به یاری اسید مینا را متخلخل می نماید و یک لایه باندینگ یا چسب می زند و این باندینگ را سفت می نماید و بعد کامپوزیت ها را لایه لایه روی یکدیگر قرار می دهد و با نور این لایه ها را سفت می نماید و بعد از اینکه این کارها انجام شد پزشک با یاری فرزهایی این لایه ها را صاف و صیقلی می نماید.

عادت های دهانی لطمه ای به این ترمیم ها نمی زند؟

در این بیماران باید دقت کرد که آنها هیچ گونه عادت هایی مانند ناخن جویدن، یخ خوردن، دندان قروچه، فشار دادن دندان ها روی هم و... نداشته باشند زیرا اگر بیمار این گونه عادات را داشته باشد احتمال شکسته شدن دندان کامپوزیتی وجود دارد.

دلایل اصلی شکستن این ترمیم ها در آینده چیست؟

ما دو علت اصلی برای شکستگی های بعدی این ترمیم ها داریم. اول اینکه مراحلی که دندان پزشک انجام داده است اشکالی داشته است یا اینکه بیمار نیروهای خیلی زیاد و سنگینی دارد که روی این ترمیم ها اعمال می نماید و باعث شکستگی آنها می گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "افتاد و دندونش شکست..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتاد و دندونش شکست..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید