ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی میبد به یونسکو

به گزارش وبلاگ سانا، ارسال پرونده ثبت شهر میبد در یونسکو

با توجه به جاذبه های گردشگری منحصر به فرد شهرستان میبد در یزد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان نمود: پرونده بافت تاریخی میبد یزد به منظور ثبت در فهرست آثار تاریخی یونسکو در حال تدوین است تا به زودی به این سازمان ارسال شود. این شهر با توجه به بافت تاریخی ای که دارد و همچنین قدمت هفت هزار ساله اش ظرفیت این را دارد که به عنوان یکی از قطب های گردشگری در کشور تبدیل شود. به گفته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری شهر یزد، امید است تا شهرستان میبد مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و از ظرفیت های نهفته این شهر به منظور جذب گردشگر استفاده شود. با خبرنگاران همراه باشید تا از جزئیات جلسه ارسال پرونده ثبت شهر میبد در یونسکو با خبر شوید.

ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی میبد به یونسکو

به گزارش خبرگزاری های رسمی کشور روز دوشنبه چهارم دی ماه 96، در یک نشست خبری در فرمانداری شهرستان میبد درباره بررسی مسائل و مسائل حوزه های توریستی، میراث فرهنگی و صنایع دستی این شهرستان که با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد، سرپرست معاونت میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی این اداره و فرماندار، شهردار و مسئول میراث فرهنگی میبد برگزار شد. تا با مشارکت یکدیگر در مورد پرونده ثبت شهر میبد در یونسکو و ارسال آن به این سازمان اتخاذ شود.

در این جلسه با توجه به جاذبه های توریستی، تاریخی و طبیعی که در شهرستان میبد در شهر یزد وجود دارد، فاطمه دانش یزدی اعلام نمود: این منطقه نیاز جدی به برنامه ریزی هایی در جهت توسعه زیرساخت های جذب توریست دارد. همچنین او در ادامه بیان نمود که ظرفیت هایی زیادی در این شهر نهفته است اما به دلیلی بی توجهی های ممکن نتوانسته است تا به امروز به عنوان یک قطب توریستی در کشور تبدیل شود و رضایت توریستان را جلب نماید. فاطمه دانش یزدی با اشاره به ضرورت موضوع برنامه ریزی برای توسعه صنعت توریستی، گفت: انتظار می رود با برنامه ریزی دقیق و همکاری همه جانبه این کاستی ها را جبران کنیم. در این خصوص شهردار میبد اعلام آمادگی خود را جهت مشارکت و حمایت از طرح های سه حوزه میراث فرهنگی گفت. در ادامه این جلسه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهر یزد در قسمت دیگری از بیانات خود اذعان داشت که این شهر دارای بافت تاریخی زنده ای بوده و می تواند ظرفیت فوق العاده ای جهت جذب توریستی داشته باشد. او همچنین گفت: بافت تاریخی میبد این قابلیت را دارد تا در سطح جهانی معرفی شود. به همین منظور پرونده ثبت جهانی میبد در حال تدوین بوده و به منظور ثبت در فهرست آثار تاریخی جهانی یونسکو ارسال خواهد شد. مدیر کل میراث فرهنگی و توریستی استان یزد در پایان سخنان خویش بیان نمود امیدواریم با همکاری و تلاش های پی در پی مسئولین عزیز کشور و همچنین مردم ایران شاهد ثبت شهر میبد در یونسکو بشویم.

تاریخچه ای از شهرستان تاریخی میبد در شهر یزد

یکی از کانون های یک جانشینی در کشور ایران شهرستان میبد شناخته شده است، شهر میبد دارای پیشینه هفت هزار ساله است. این شهر دومین مرکز شهری و تجاری شهر یزد به شمار می رود که به واسطه بافت تاریخی ارزشمند خود بیشتر از نقاط دیگر این شهر آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. با توجه به پیدا شدن سکه ضرب در شهر میبد تعیین شده که این شهر در دوره ساسانی شهری معتبر و با اهمیت به شمار می رفته است. زیرا از یکصد و یازده شهری که در ایران قبل از اسلام شناسایی شده از تعداد معدودی از آن ها شرایط ضرب سکه یا اجازه آن را داشته اند. دلایل متعددی را می توان نام برد که میبد و به ویژه نارین قلعه آن بیش از منطقه ها دیگر یزد، مسکون شده و اولین نقطه یکجانشینی در این ناحیه بوده است. جعفری، اولین مورخ یزدی قرن هشتم در مورد بنای نارین قلعه حکایت اسطوره ای و افسانه ای عنوان می نمایند که نشانگر آن است که حتی در آن زمان هم عامه و خاص از دیرینه بودن این مکان مطلع بوده اند. وی می گوید که سلیمان نبی نارین قلعه را برای اختفای دفینه و گنج خود ایجاد نمود. نقش نگاره ای که اخیراً در همین مکان برروی پاره سفال پیدا شده است نشانگر واقعیت های بسیاری است. نقش نیمه انسان - نیمه حیوان حک شده براین سفال شبیه همان نقش نگاره ایی است که در تمدن هزاره سوم پیش از میلاد ایلامی ها می باشد. قابل بیان است افراد این منطقه از دیرباز تا به امروز یکتاپرست بوده اند . نارین قلعه میبد در قرون اولیه اسلامی هم از عظمت و اهمیت زیادی برخوردار بوده و از قلاع غیرقابل نفوذ برای دشمنان بوده است که از داخل قلعه راه های زیر زمینی به کل شهر برای تأمین آب و غذا وجود دارد که از دلایل مهمی بوده است که تا به امروز از طریق هیچ کدام از دشمنان فتح نشده است. عمده اقتصاد شهر میبد بر پایه صنایع دستی است. از جمله مهمترین مهمترین صنایع دستی شهر میبد عبارت از سفالگری، کاشی و سرامیک و ذوب آهن است. همچنین کارخانه های متعدد کاشی و سرامیک سازی، میبد را به قطب صنعت کاشی و سرامیک ایران تبدیل کرده است.

منبع: الی گشت

به "ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی میبد به یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی میبد به یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید