آشنایی با سانروف خودرو و انواع آن

به گزارش وبلاگ سانا، سانروف یکی از دلپذیرترین و هنری ترین آپشن های خودرویی به شمار می رود که وجود آن لذت خاصی به سرنشینان اعطا می نماید. موقعیت های خوشایندی همچون: تماشای ستارگان هنگام رانندگی شبانه درون جاده ای خلوت در دل کویر، ریزش پرتوهای طلایی رنگ خورشید در یک ظهر دل انگیز بهاری و گذر نسیمی روح افزا از بالای سر که حس رانندگی در فضای باز را به سرنشینان منتقل می نماید، همگی به واسطه حضور سانروف امکان پذیر می شوند.

آشنایی با سانروف خودرو و انواع آن

ضروری است بدانید که سانروف ها انواع و اقسام مختلفی دارند و در ادامه سعی داریم تا ضمن تعریف سانروف و ارائه شرح مختصری پیرامون تاریخچه این آپشن پرطرفدار، گونه های مختلف این پنل سقفی باز شونده را به حضور شما سروران گرامی معرفی کنیم. لطفا در ادامه همراه دیجیاتو بمانید تا بر گستره اطلاعاتتان پیرامون سانروف ها افزوده گردد.

سانروف چیست؟

سانروف پنلی شیشه ای (یا حتی فلزی و پارچه ای) است که در سقف خودرو جای گرفته و ورود نور و جریان هوا به داخل کابین را تسهیل می نماید. با تنظیم این قطعه می توان میزان نور و هوای ورودی به کابین را تغییر داد. سانروف ها به صورت دستی یا به طور اتوماتیک و الکترونیکی قابل تنظیم و باز و بسته شدن هستند.

تاریخچه سانروف

در اوایل دهه 1920 میلادی، بعضی خودروها تنها دارای سقف آهنی در قسمت عقب بودند و سرنشینان ردیف جلو هیچ گونه پوششی را در بالای سر خود مشاهده نمی کردند. اینگونه از اتومبیل ها که به coupe de villa یا sedanca de villa شهرت داشتند، بیشتر مخصوص افراد متمولی بودند که قصد فخر فروشی داشته و می خواستند برخورداری شان از راننده شخصی را به رخ بکشند؛ به همین دلیل بود که بسیاری از رانندگان شخصی (شوفرها) که به افراد ثروتمند خدمت می کردند، یونیفرم های شیک بر تن می نمودند.

در اواخر دهه 1920 میلادی گونه ای از سقف های فلزی اختراع شدند که نیمی از آنها به درون شکاف موجود در نیمه دیگر حرکت می کرد و داخل آن پنهان می شد. مدتی بعد، در سال های ابتدایی دهه 1930 میلادی، خودروهای سدان با سقف تمام فلزی وارد بازار شدند؛ به منظور بهره بردن این خودروها از شرایطی نظیر انواع coupe de villa، پنل های فلزی یا پارچه ای جمع شونده به سقف این اتومبیل ها اضافه شد؛ همچنین در این دهه، گروه خودروسازی ام جی انگلستان از یک سانروف فلزی متحرک با قطعات شیشه ای ثابت رونمایی کرد. در سال 1934 نیز اولین سقف شیشه ای در خودروها مورد استفاده نهاده شد.

انواع سانروف

سانروف ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

1. سانروف پاپ آپ (pop - up)

ویژگی منحصر به فرد سانروف های پاپ آپ، جدا شدن آنها از سقف و حرکت به طرف بالاست. دریچه این نوع سانروف به صورت دستی به سمت بالا حرکت نموده و می تواند کاملا از سقف فاصله بگیرد. به دلیل هزینه نسبتا بالا، ایجاد تغییرات در سقف و خطر دفرمه شدن پنل سقف، توصیه می گردد از نصب این قطعه به صورت غیر فابریک و افترمارکت خودداری کنید.

2. سانروف توکار (in-built)

پنل این نوع سانروف ها در هنگام باز شدن، درون شکاف تعبیه شده در سقف خودرو نهاده شده و وارد آن می گردد؛ به همین دلیل سقف خودروهای مجهز به سانروف توکار نسبت به حالت استاندارد کمی ضخیم تر ساخته می گردد. این نوع سانروف در ابتدا از فلز ساخته می شد اما اکنون انواع شیشه ای آن رواج دارد.

3. سانروف اسپویلر

پنل این نوع سانروف به منظور ورود نور و هوای کافی به فضای داخل خودرو، با حالت زاویه دار به سمت عقب خودرو باز می گردد. این نوع سانروف ها بیشتر در خودروهای کوچک مورد استفاده نهاده شده و به صورت الکترونیکی کنترل می شوند.

4. سانروف تاشونده (folding)

در این نوع از سانروف ها فضای خالی تعبیه شده بر روی سقف خودرو از طریق یک پوشش جمع شونده پارچه ای (برزنتی) پوشانده می گردد که می توان آن را به صورت الکترونیکی و یا دستی باز و بسته کرد.

5. سانروف جدا شونده (removable)

این نوع سانروف ها به طور کامل از روی سقف جدا شده و بیشتر در خودروهای گران قیمت و خاص مورد استفاده قرار می گیرند. ابعاد این نوع سانروف ها معمولا عظیمتر از سایر گونه هاست.

6. سانروف پانورامیک

این نوع سانروف ها از دو پنل شیشه ای عظیم تشکیل شده اند که بخش عظیمی از سقف خودرو را در بر گرفته و امکان باز و بسته شدن هر نیمه از آن به صورت مجزا وجود دارد؛ در واقع نیمه جلو برای سرنشینان ردیف اول و نیمه عقب سانروف پارانومیک نیز ویژه سرنشینان جایگاه های پشت طراحی شده است.

سانروف در ایران طی چند سال اخیر به عنوان یک آپشن لوکس مورد توجه خریداران نهاده شده است اما واقعیت این است که در دهه های قبلی که واردات خودرو به کشور مجاز بوده است (دهه 70 و 90 میلادی)، خریداران ایرانی تمایل چندانی به وجود سانروف در خودرو خود نشان نمی داده اند، دلیل این امر نیز بیشتر به نفوذ آب باران به درون کابین و مسائل نگهداری از این قطعه مربوط می شده است.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک

به "آشنایی با سانروف خودرو و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سانروف خودرو و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید