ممنوعیت انتقال دانشجویان ایرانی از سال 2019 به دانشگاه های پزشکی

به گزارش وبلاگ سانا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در افتتاحیه شصت و پنجمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی گفت: افرادی که از ابتدای سال 2019 برای تحصیل از ایران خارج می شوند تا آخر دوره تحصیل نمی توانند به داخل کشور منتقل شوند و پس از تحصیل اگر در دانشگاه معتبر تحصیل نموده باشند می توانند به کشور بیایند.

ممنوعیت انتقال دانشجویان ایرانی از سال 2019 به دانشگاه های پزشکی

وی گفت: برنامه هایی برای حذف کنکور سراسری در مجلس شورای اسلامی بحث گردیده، وزارت بهداشت همانند سایر دستگاه ها تابع قوانین کشور است و این قوانین را با برنامه ریزی برای حفظ کیفیت آموزش اجرا می نماید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اقدامات متعددی طی چند سال گذشته در راستای تحول در آموزش علوم پزشکی انجام گردیده که بخشی از این اقدامات در راستای تحول آموزش دستیاری بوده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از برنامه های وزارت بهداشت برای دستیابی به مرجعیت علمی سخن گفت و گفت: کشور ما ظرفیت های بسیار خوبی در آموزش تخصصی و فوق تخصصی دارد و می تواند با برنامه ریزی هدفمند به یک مرجع آموزش تخصصی در منطقه تبدیل گردد.

وی از راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی سخن گفت و گفت: در این مرکز از ابتدای تأسیس در طی 2 سال تعداد قابل توجهی طرح تحقیقاتی تصویب گردیده و در حال انجام است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم پاسخگویی حوزه آموزش به احتیاجهای جامعه سخن گفت و اعلام کرد: برآورد نیروی انسانی مورد احتیاج نظام سلامت تا 5 سال آینده برای تمام مقاطع از جمله مقطع تخصصی و فوق تخصصی انجام گردیده است.

وی از بازنگری برنامه آموزشی رشته های مختلف با همکاری دانشگاه ها و اعضای هیات های ممتحنه اطلاع داد و گفت: به مناطق آمایشی کشور این اختیار داده گردیده تا متناسب با احتیاجهای بومی خود بتوانند 20 درصد برنامه های آموزشی را تغییر دهند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به توسعه ماموریت گرایی در دانشگاه های علوم پزشکی، اعلام کرد: ماموریت های روشنی باتوجه به ظرفیت های دانشگاهها و مناطق به آنها واسپاری گردیده و باتوجه به ماهیت این ماموریت ها که توسعه دانش در زمینه های مختلف است اعضای هیات های ممتحنه می توانند نقش چشمگیری در اجرای این ماموریت ها در کشور داشته باشند.

وی بر اهمیت ارتقای اخلاق حرفه ای در گروه های علوم پزشکی، خصوصا در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی تاکید نمود و گفت: برنامه راهبردی توسعه اخلاق پزشکی کشور تدوین و ابلاغ گردیده است و کمیته ملی اخلاق در آموزش پزشکی به منظور برنامه ریزی برای توسعه اخلاق حرفه ای در بین دانشجویان علوم پزشکی ایجاد گردیده و در حال فعالیت است.

لاریجانی با اشاره به اقداماتی که در زمینه توسعه مجازی سازی در آموزش علوم پزشکی، گفت: درصدد هستیم تا دانشجویان در تمامی نقاط کشور بتوانند از درس های اساتید برجسته در دانشگاههای مادر استفاده نمایند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی و 215 بیمارستان آموزشی اعتباربخشی گردیده اند گفت: آموزش های تخصصی نیز در کشور باید اعتباربخشی گردد و سعی کنیم به سمت انطباق بیشتر این آموزش ها با استانداردهای بین المللی حرکت کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از استقبال داوطلبان کنکور برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی سخن گفت و گفت: بحث هایی در مجلس شورای اسلامی برای تغییرات در کنکور سراسری گردیده است. وزارت بهداشت نیز همانند سایر دستگاهها تابع قوانین بالادستی کشور است و با همکاری این مراجع بالادستی برنامه ریزی های لازم را برای اجرای قوانین می نماید.

وی از تقاضای تعداد زیادی از دانشجویان رشته های علوم پزشکی که در دانشگاههای خارجی مشغول به تحصیل هستند برای ورود به کشور و ادامه تحصیل سخن گفت و اضافه نمود: ما باتوجه به تغییرات ارزی تسهیلاتی برای افرادی که از قبل مشغول به تحصیل گردیده اند فراهم نموده ایم.

لاریجانی اضافه نمود: با تصویب شورای عالی برنامه ریزی افرادی که از ابتدای سال 2019 برای تحصیل از ایران خارج می شوند تا آخر دوره تحصیل نمی توانند به داخل کشور منتقل شوند و پس از تحصیل اگر در دانشگاه معتبر تحصیل نموده باشند می توانند با ارزیابی های ویژه و کسب شرایط لازم وارد کشور شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ممنوعیت انتقال دانشجویان ایرانی از سال 2019 به دانشگاه های پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت انتقال دانشجویان ایرانی از سال 2019 به دانشگاه های پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید