کارشناس کنترل پروژه کیست و چرا در هر پروژه ای احتیاج است؟!

به گزارش وبلاگ سانا، با اینکه همه نام کارشناس کنترل پروژه را شنیده اند، ولی کمتر کسی هست که بتواند به طور جامع این سمت شغلی را تعریف کند. باید بگوییم: او کسی است که مسئول کنترل پروژه ها و جمع آوری داده ها و فرآیندهای تحلیلی است که برای پیش بینی، درک و تأثیرگذاری بر نتایج و زمان و هزینه یک پروژه یا برنامه آماده ای از سوی مدیران رده بالا فعالیت می نماید. این تعریف چرخه وظایف کارشناس کنترل پروژه را به روشنی تعیین می نماید. بنابراین به همین سادگی می توان پی به این موضوع بُرد که تا چه میزان حضور این فرد می تواند برای پروژه های ساختمانی با اهمیت باشد. اما بیایید در خصوص متخصص کنترل پروژه بیشتر صحبت کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

کارشناس کنترل پروژه کیست و چرا در هر پروژه ای احتیاج است؟!

کارشناس کنترل پروژه کیست؟

یک کارشناس کنترل پروژه جزء نفرات تیم کنترل پروژه است که دارای مدرک کارشناسی از رشته های مدیریت، مهندسی صنایع و گرایش کنترل پروژه در رشته مهندسی عمران است. او مسئول برنامه ریزی پروژه، آنالیز های پیشرفت کار، تخمین و نظارت بر هزینه های پروژه و آنالیز کیفیت پروژه در مقایسه با هدف مورد نظر است.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی و کنترل پروژه چیست؟ اصول، مراحل و اهداف

او با مدیران پروژه، سرپرستان و متخصصان بر روی پروژه خاصی همکاری می نماید و باید ارتباط تیمی قوی جهت کاهش ریسک و سیاست های عملیاتی را در خود داشته باشد. بستگی به عظیمی یا کوچکی پروژه، کارشناس کنترل پروژه بر آنچه که به عنوان اجزای تشکیل دهنده پروژه نام دارد نظارت می نماید.

بیشتر بخوانید: مدیر پروژه کیست؟ قهرمان و جوابگوی سرنوشت پروژه را بشناسید!

در اینجا فرض بر این است که کنترل پروژه مربوط به تخمین معیارهای عملکرد اولیه، معین شرایط فعلی پروژه، برآورد پتانسیل آینده پروژه، شناسایی هرگونه واریانس (مبنای موقعیت فعلی و مبنای آغاز به موقعیت بالقوه آینده) و در نظر دریافت مناسبات کاری است. اقداماتی که برای بازیابی هرگونه واریانس مثبت از سوی کارشناس مربوطه انجام می گردد.

در اینجا واریانس به تفاوت های واقعی شناسایی شده در اسناد کنترل و همچنین تغییرات احتاقتصادی ناشی از تهدیدات پروژه، موضوعات و فرصت ها اشاره دارد. بر این اساس مؤلفه های کنترل پروژه با اندازه گیری و نظارت بر متغیرهای کنترل ارتباط پیدا می نمایند، این ارتباط توسط کارشناس کنترل پروژه انجام می گردد و به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • برنامه ریزی و جدول کاری
  • مدیریت ریسک (شامل شناسایی و ارزیابی)
  • برآورد هزینه و مدیریت
  • دامنه و مدیریت تغییر
  • مدیریت ارزش کسب شده
  • کنترل اسناد
  • حفظ اهداف اولیه پروژه
  • گزارش نویسی

وظایف و اختیارات کارشناس کنترل پروژه

مسئولیت های کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه به توضیح زیر است:

  • کنترل دامنه و مدیریت انجام وظایف محوله را داشته باشد.
  • هزینه کار و ساعت کار و نیروی انسانی را در برابر محدودیت بودجه ارزیابی کند.
  • برنامه های دقیق پروژه را تهیه و نگهداری نموده و شیوه تحلیل منابع برنامه را درک کند.
  • چرخه کامل اقتصادی مانند سفارشات خرید فروشنده، مشتری، پیشنهادات هزینه و فاکتور را مدیریت کند.
  • بودجه بازار را مدیریت کند و منابع اقتصادی پروژه را پیگیری نموده و گزارش دهی کند.
  • سوابق پایگاه داده مشتری فعلی و سیستم های کنترل اسناد را حفظ کند.
  • برای تهیه مستندات تجاری و فنی پروژه با فروشندگان، مدیر پروژه و مشتری هماهنگی ایجاد کند.
  • گزارش های ماهانه را آماده نموده و داد ه ها را برای جمع آوری دسته بندی کند.
  • بودجه کنترلی ایجاد نموده و گزارش های مربوط به هزینه را آنالیز و تایید کند.
  • برای گزارش دقیق برآوردها، مخارج و تعهدات هزینه، فرآیندهای کنترل هزینه را پیاده سازی کند.
  • بر نرم افزارهای کنترل پروژه تسلط داشته باشد.
  • ساختار شکست کار پروژه یا WBS را فراهم کند.
  • برنامه زمانبندی پروژه یا Project Schedule را تهیه کنید.
  • تهیه اوزان فیزیکی فعالیت های پروژه یا Weight Factor را مورد آنالیز قرار دهد.
  • تهیه منحنی اس پروژه یا Project S-Curve را ارائه دهد.
  • نمودارهای ماشین آلات و تجهیزات پروژه را تهیه کند.
  • نمودارهای نیروی انسانی پروژه و مصالح ساختمانی را تهیه کند.
  • بانک اطلاعاتی مدارک مهندسی پروژه (MDR)، تجهیزات و ماشین آلات پروژه، مصالح پروژه، احجام کاری پروژه و مسائل پروژه را تحلیل و سپس آماده کند.
  • با کارشناسان تخصصی سایر بخش های پروژه از مهندسان و مجریان برق گرفته تا سازه ارتباط برقرار کند.
  • گزارش های روزانه، هفتگی و ماهانه از فرآیند پیشرفت کار تهیه کند.

بیشتر بخوانید: روش اجرای برنامه ریزی و کنترل پروژه چگونه است؟

چرا هر پروژه ساختمانی احتیاج به کارشناس کنترل پروژه دارد؟

توسعه یک سیستم کنترل پروژه، بخش مهمی از کوشش های کارشناس برنامه ریزی پروژه است. علاوه بر این، به طور گسترده ای حضور متخصص نقش مهمی برای بازسازی آسیب های احتاقتصادی پروژه در آینده ایفا می نماید. با وجود پیشرفت مداوم در زمینه مدیریت پروژه، بدیهی است که رویکرد سنتی هنوز عدم استفاده از کنترل پروژه را نشان می دهد.

به همین دلیل امروزه بسیاری از دست اندرکاران حوزه عمرانی سخن از اهمیت سمت شغلی کارشناس در دستیابی به اهداف پروژه به میان می آورند. بارها ثابت شده است که در صورت وجود افراد متخصص در زمینه کار کنترل پروژه، می توان عملکرد پروژه را بهبود بخشید.

یک مطالعه عالی توسط IPA نشان داد که شیوه های خوب کنترل پروژه باعث کاهش 15 درصدی هزینه اجرا می گردد. هزینه کنترل پروژه از 0.5 تا 3 درصد کل پروژه (از جمله حسابداری هزینه) متغیر است، بنابراین، برای شکستن یکنواختی، کارشناس کنترل پروژه احتیاج دارد تا اثربخشی هزینه را در حدود 2٪ بهبود بخشد.

کلام آخر

تعاریف زیادی در خصوص سمت کارشناس کنترل پروژه وجود دارد که در صنایع و در حقیقت شرکت های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این کارشناسان دارای عملکردی حرفه ای هستند که به طور گسترده ای به عنوان مجموعه ای از مهارت های تخصصی در نوع خودشناخته می گردد.

این عملکردی است که برای دستیابی به نتایج موفقیت آمیز در پروژه و نحوه برنامه ریزی مهم است؛ یعنی ارائه مزایای مورد احتیاج به هزینه، زمان و عملکرد که باید توسط متخصص کنترل پروژه مربوطه پیاده سازی گردد. پیشنهاد ما همواره این است که به ویژه برای پروژه های ساختمانی عظیم و فعالیت عمرانی مختلف اعم از راه سازی، تونل سازی، سد سازی و موارد دیگر، از حضور کارشناسان کنترل پروژه نهایت استفاده را ببرید.

منبع: ویکی ساختمان

به "کارشناس کنترل پروژه کیست و چرا در هر پروژه ای احتیاج است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس کنترل پروژه کیست و چرا در هر پروژه ای احتیاج است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید