چرا فدراسیون فوتبال مکانیزم ورود بازیکنان خارجی را اعلام نمی کند؟، لزوم جلوگیری از ورود بُنجُل ها و دلال ها

به گزارش وبلاگ سانا، زمان جابجایی تابستانی فوتبال ایران در شرایطی از سوی سازمان لیگ اعلام شد که فدراسیون هنوز مکانیزم جذب بازیکن خارجی را اعلام نکرده است.

چرا فدراسیون فوتبال مکانیزم ورود بازیکنان خارجی را اعلام نمی کند؟، لزوم جلوگیری از ورود بُنجُل ها و دلال ها

به گزارش خبرنگار ورزشی وبلاگ سانا، طبق اعلام سازمان لیگ فوتبال، پنجره تابستانی جابجایی فصل 1401-1400 از 25 مردادماه آغاز خواهد شد و باشگاه ها تا 16 آبان فرصت دارند بازیکنان مدنظر خود را جذب نمایند. این مسئله تکلیف تیم ها را معین کرد که برای تقویت خود از چه زمانی جابجایی را آغاز نمایند، اما یک مسئله درباره جابجایی هنوز مبهم است.

مسلّماً اعلام تاریخ آغاز جابجایی به برنامه ریزی بهتر تیم ها برای جذب بازیکن یاری خواهد نمود، اما هنوز معین نیست که باشگاه ها بر اساس چه مکاهممی می توانند بازیکن خارجی جذب نمایند. فدراسیون فوتبال اعلام نمود که قانون منع ورود خارجی ها برداشته شده و مکاهمم آن اعلام می گردد؛ اما مسکوت ماندن این مسئله نمی تواند مانع از داستان های تلخ گذشته و جذب بازیکنان بی کیفیت خارجی گردد.

منصور قنبرزاده پس از انتخابش به اسم سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در روز 18 اسفندماه 99 بحث لغو قانون منع ورود خارجی ها را بیان کرد. سپس در تاریخ 29 اردیبهشت در مصاحبه دیگری درباره لغو قانون منع ورود بازیکن و مربی خارجی گفته بود: طبق دستور آقای عزیزی خادم مقرر شد شاخص و معیارهایی قابل توجه برای جذب مربی و بازیکن خارجی معین گردد. این کار به وسیله یک گروه کارشناسی انجام و موارد قانونی تدوین خواهد شد و پس از نهایی شدن دستورالعمل های لازم موارد به تصویب هیئت رئیسه خواهد رسید و در فوتبال ایران اجرا خواهد شد. شهاب الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال هم دو روز بعد، یعنی 31 اردیبهشت ماه در مصاحبه دیگری تأکید کرد: این قانون را لغو کردیم اما مکاهمم آن مناسب است. نمی گردد درِ توسعه و دانش را بست. مکاهمم آن هم ورود بازیکنان و مربیان با کارنامه ملی است.

فارغ از خوب یا بد بودن این قانون، سؤالی که مطرح می گردد این است که این گروه کارشناسی چه زمانی قرار است شاخص و معیارها را معین کند و پس از تدوین قوانین، چه زمانی قرار است به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برسد؟ فدراسیون فوتبال که از اسفندماه تصمیم به لغو این قانون گرفته بود و قرار بود مکاهمم ها معین گردد، چرا هنوز این اتفاق را رقم نزده است؟ تدوین قوانین و تصویب آن در هیئت رئیسه، امری زمان بر است که در کنار ساختار سازی برای جذب خارجی ها، می تواند در فصل پیش رو آسیب رسان هم باشد. به طور مثال نمایندگان ایران باید شهریورماه در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شرکت نمایند و شاید بخواهند با جذب بازیکن خارجی خوب، تیم خود را تقویت نمایند. با این حال هنوز معین نیست که مکاهمم جذب بازیکن خارجی چگونه است و یک بازیکن خارجی باید چه شرایطی داشته باشد که بتواند به ایران بیاید.

حالا که فدراسیون فوتبال می خواهد ساختارمدار باشد و برای ورود بازیکنان خارجی شاخص و معیار معین کند یا به قول عزیزی خادم مکاهمم طوری باشد که بازیکنان با کارنامه ملی وارد فوتبال ایران شوند، آیا با نامعین بودن مکاهمم جذب بازیکن خارجی، فرصتی برای باشگاه ها باقی می ماند که بازیکنان با کیفیت جذب نمایند یا مثل سال های گذشته شاهد سیل حضور بازیکنان بی کیفیت و بنجل خارجی در ایران خواهیم بود؟ در صورتی که قرار باشد همزمان با آغاز فصل جابجایی این مکاهمم اعلام گردد، مسلّماً باشگاه های ایرانی فرصت های زیادی را برای جذب بازیکنان با کیفیت از دست خواهند داد، در حالی که رقبای آنها از مدت ها قبل در حال تقویت خود هستند و برای فصل پیش رو بازیکنان مدنظر را هم جذب نموده اند.

کافی است به جابجایی باشگاه الهلال عربستان که رقیب استقلال در مرحله بعدی است، نگاهی کنید که حتی پیش از انتها فصل اروپایی اقدام به جذب بازیکنان مدنظر کرد. مسلماً توان باشگاه های ایرانی به لحاظ اقتصادی جذب بازیکنانی مانند موسی مارگا از پورتو نیست، اما این توانایی در باشگاه های ایرانی وجود دارد که بازیکنان دیگری را با قیمت مناسب به خدمت بگیرند تا خود را تقویت نمایند. با این حال وقتی هنوز مکاهمم جذب بازیکن خارجی معین نشده، آیا این امکان وجود دارد که باشگاه ها بخواهند با بازیکنی وارد مذاکره شوند تا پس از باز شدن پنجره جابجاییی قرارداد بازیکنان مدنظر خود را به ثبت برسانند؟

با این شرایط به نظر می رسد تا فدراسیون فوتبال بخواهد اقدامات خود را برای معین مکاهمم بازیکنان خارجی معین کند، بازیکنان با کیفیت زیادی که شرایط حضور در فوتبال آسیا را دارند به تیم های دیگری نقل مکان خواهند کرد و عملاً با آغاز فصل جابجایی ایران، باز هم شرایط برای جذب بازیکن با کیفیت خارجی سخت خواهد شد. بنابراین سؤال اصلی این است که چه زمانی قرار است این معیارها به تصویب هیئت رئیسه برسد و سپس اجرایی گردد؟ در حالی که انتظار می رفت هم زمان با اعلام تاریخ آغاز جابجایی مکاهمم جذب بازیکن خارجی هم معین گردد تا باشگاه ها تکلیف خود را برای فصل نو بدانند و اقدامات خود را انجام دهند.

به هر صورت حتی اگر این مکاهمم معین گردد باز هم باید کار به گونه ای پیش برود که شاهد حضور بازیکنان ضعیف و درجه چندم خارجی به ایران، باز شدن دوباره پای دلالان در این موضوع و گگردده شدن پرونده های زیاد در فیفا نباشیم. در صورتی که تمهیدات لازم در نظر گرفته نگردد، همان اتفاقات و پرونده های زیاد را خواهیم دید، موضوعی که به اعتبار و وجهه کشورمان لطمه شدیدی می زند.

ر

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "چرا فدراسیون فوتبال مکانیزم ورود بازیکنان خارجی را اعلام نمی کند؟، لزوم جلوگیری از ورود بُنجُل ها و دلال ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فدراسیون فوتبال مکانیزم ورود بازیکنان خارجی را اعلام نمی کند؟، لزوم جلوگیری از ورود بُنجُل ها و دلال ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید