پاسخ نوبخت به نامه زیباکلام

به گزارش وبلاگ سانا، محمد باقر نوبخت در پاسخ به نامه صادق زیباکلام گفت: زیان بخشی در مورد دفن زباله هم اکنون یکی از چالش های خطیر کشوری است.

پاسخ نوبخت به نامه زیباکلام

به گزارش وبلاگ سانا، متن پاسخ محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به نامه زیباکلام بدین توضیح است:

استاد گرامی جناب اقای دکتر زیباکلام،با سلام و احترامنامه حضرتعالی مبین نگرانی های زیست محیطی شما از طریق رسانه ها عزّ وصول بخشید.ابتدا لازم می دانم از توجه و حساسیت جنابعالی نسبت به مسائل متنوع جامعه و صیانت از منافع مردم و پیشگیری از مضار عمومی تقدیس نمایم.متاسفانه به رخداد زیان بخشی که در مورد دفن زباله در رشت اشاره نمودید نه تنها ابعاد آن به جغرافیای گیلان و استان های شمالی محدود نمی گردد بلکه هم اکنون یکی از چالش های خطیر کشوری است. از این رو در برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از مسائل الویت دار برنامه مورد تاکید و حتی تقنین نهاده شد و در لایحه بودجه97 معادل دو میلیارد دلار برای اجرای طرح های مختلف پسماندها و باز یافت آن ها پیش بینی شد که مجلس محترم در تبصره (6) مبلغ هزار میلیارد تومان در یک ساز و کار برای آن تأمین اعتبار نمود...در جهت سرعت بخشی و برخورداری از فناوری های روز امد ، به مسولین اجرایی ذیربط ابلاغ شد تا از تجارب سرکار خانم دکتر شیرزادی و اقدام مؤثر ایشان در کرمانشاه استفاده نمایند.مجددا با تکریم روحیه مردم دوستی جنابعالی تقاضا دارم تشریک مساعی در شناسایی مسائل و اظهار نظر در حل آنها را استمرار بخشید.ارادتمند شما،محمد باقر نوبخت

به گزارش وبلاگ سانا، اخیرا صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اجتماعی نامه سرگشاده ای را خطاب به نوبخت منتشر کرد.متن نامه به این توضیح است:

جناب آقای دکتر محمدباقر نوبختمعاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه وبودجهبا سلام؛

وضعیت وخیمی که درنتیجه نفوذ شیرابه های ناشی از دفن زباله به آب های زیرزمینی شمال بعلاوه جنگل ها و فضای سبز آن ایجاد نموده باعث شد این نامه را پیرو عرایض قبلی ام به محضرتان ایفاد نمایم.

همان طور که قبلاً هم به استحضار رسانیده ام استان های شمالی کشور بالأخص گیلان با مصیبت هولناکی به نام دفن زباله روبرو هستند. در استان گیلان روزانه 20هزار تن زباله فراوری می گردد. همچون مابقی کشور، در گیلان هم زباله ها دفن می شوند. سهم رشت به تنهایی 600تن در روز است که سال جاری تابستان به واسطه حضور مسافرین به 800تن بالغ شد.

در حدود سی سال پیش بخشی از جنگل های سراوان در 20کیلومتری رشت تراشیده و محل دفن زباله شد. مسئولین می گویند زباله های صنعتی و بیمارستانی در سراوان دفن نمی شوند؛ اما یک نگاه سطحی به منطقه خلاف آن را نشان می دهد. بعلاوه محل دیگری برای دفن زباله های بیمارستانی و صنعتی وجود ندارد.

زباله ها به مرور تبدیل به مصیبتی می شوند به نام شیرابه زباله. در مناطق دیگر هر تن زباله در حدود 100مترمکعب شیرابه فراوری می نماید. در گیلان به واسطه رطوبت و باران این میزان 20تا50درصد افزایش هم پیدا می نماید. اگر فقط 20درصد اضافه تر بگیریم،2000تن زباله در روز در گیلان نزدیک به 90میلیون مترمکعب شیرابه در سال فراوری می نماید. جناب نوبخت، 90میلیون مترمکعب شیرابه در سال راهی رودخانه ها، خاک، آب های زیرزمینی و جنگل های گیلان می گردد.

در شهر محبوب من رشت، در حدود 100هزار مترمکعب در روز شیرابه در سراوان ایجاد می گردد. شیرابه ها در محلی بنام کچا به رودخانه زرچوب ریخته گردیده که از وسط شهر رشت عبور نموده وارد تالاب انزلی می گردد.

در ممالک توسعه یافته، زباله ها نه دفن می شوند و نه سوزانده می شوند بلکه بازیافت می گردد. پلاستیک، کاغذ، شیشه و فلزات جداگردیده و نزدیک به 70درصد زباله مواد غذایی تبدیل به کمپوست می گردد. در آلمان نزدیک به 80درصد زباله شان بازیافت می گردد درحالی که در ایران به 10درصد هم نمی رسد.

استدعا دارم با یاری خانم دکتر هایده شیرزادی که به یاری آلمانی ها یک واحد بازیافت مدرن در کرمانشاه ایجاد نموده اند، اقدام به ایجاد واحدهای بازیافت نمایید. زباله ها و شیرابه همچون خوره از یکسو جنگل های شمال و اکوسیستم منطقه را دارند نابود می نمایند و از سویی دیگر تهدید جدی برای منابع آب های زیرزمینی گردیده اند؛ بماند آلودگی هولناک رودخانه ها و نهایتاً دریای خزر. نمی دانم قرار است ما به فرزندان نسل های بعدی چه پاسخی برای از بین بردن محیط زیست ایران بدهیم؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پاسخ نوبخت به نامه زیباکلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ نوبخت به نامه زیباکلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید