تاکید نخست وزیر تاجیکستان بر گسترش روابط همه جانبه با ایران

به گزارش وبلاگ سانا، تهران - خبرنگاران - قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیکستان در دیدار انتها ماموریت حجت الله فغانی سفیر ایران در این کشور با وی بر گسترش روابط همه جانبه کشور متبوعش با ایران تاکید نمود.

تاکید نخست وزیر تاجیکستان بر گسترش روابط همه جانبه با ایران

به گزارش روز آدینه وبلاگ سانا، در دیدار خداحافظی سفیر جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر تاجیکستان گفت: رهبری ما بر گسترش همکاری های مالی و تجاری و سرمایه گذاری با ایران تاکید دارد. ما خواهان افزایش حجم مبادلات تجاری فیمابین به خصوص تقویت سرمایه گذاری وحضور ایران در بخش های کشاورزی، انرژی، صنعت و گردشگری تاجیکستان می باشیم.

رسول زاده با اشاره به این که ظرفیت های دو کشور بسیار فراتر از آمارمبادلات تجاری کنونی آنها می باشد،اضافه نمود: لازم است با تدابیر مختلف از جمله در کمیسیون مشترک همکاری های مالی دو کشور، برگزاری نمایشگاه ها و همایش های تجاری، تقویت بخش خصوصی و همکاری های بین استانی و بین شهری این ظرفیت ها را محقق سازیم.

نخست وزیرتاجیکستان همچنین ازسرمایه گذاری ومشارکت ایران در پروژه های زیربنایی بزرگ کشورش از جمله در ساخت نیروگاه سنگتوده 2، تونل استقلال و سد و نیروگاه راغون قدردانی نمود و خواهان توسعه این گونه همکاری های مشترک شد.

سفیر ایران نیز بااشاره به اشتراکات متعدد میان ایران و تاجیکستان،گفت: بعضی طرفهای ثالث در سال های اخیر درصدد سوء استفاده و اختلاف افکنی میان دو کشور بودند که خوشبختانه با اراده و تدبیر مقامات عالی و روسای جمهور دو کشور ناکام ماندند.

فغانی همچنین برضرورت استفاده از فرصتها و سفرهای دو جانبه وبین المللی آینده برای تقویت همکاری های دو جانبه در حوزه های مختلف به خصوص مالی تاکید نمود.

**ملاقات سفیر ایران با وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان

بنابراین گزارش همچنین حجت الله فغانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در چارچوب دیدارهای خداحافظی با مقامات عالی جمهوری تاجیکستان، با عثمان علی عثمان زاده وزیرانرژی و منابع آب این کشور ورئیس تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و تاجیکستان دیدار و مصاحبه کرد.

دراین ملاقات دو طرف با اشاره به همکاری های بسیار خوب و سازنده دو کشور در حوزه های نیروگاهها، سد سازی، آب و انرژی، بر تداوم و تعمیق هرچه بیشتر این همکاری ها تاکید و برگزاری سیزدهمین دور کمیسیون همکاری های مشترک مالی دو کشور را در ماههای پیش رو با اهمیت دانستند.

سفیر ایران بااشاره به نقش و اهمیت وزرات نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان به عنوان متولیان کمیسیون مشترک، از روابط خوب و همکاری های سازنده وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان تقدیر و تشکر کرد.

وزیرانرژی تاجیکستان نیز ضمن اشاره به عملکرد عالی و توانمندی های بی نظیر شرکت های فنی و مهندسی ایرانی در اجرای پروژه های حوزه آب وبرق تاجیکستان، بویژه پروژه سد ونیروگاه برق آبی راغون، از کوشش های بی وقفه و مساعدت های فغانی در پیشبرد روابط دو کشور بویژه در حوزه انرژی قدردانی کرد.

خاورم **1418**

منبع: ایرنا

به "تاکید نخست وزیر تاجیکستان بر گسترش روابط همه جانبه با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید نخست وزیر تاجیکستان بر گسترش روابط همه جانبه با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید