این بازی چند کشته و زخمی می دهد؟

به گزارش وبلاگ سانا، بعد از چند هفته پرحاشیه فوتبالی، لیگ برتر حالا در آستانه بازی حساس دیگری قرار گرفته است که اگر بخواهیم واقعیت را بپذیریم و تعارف را کنار بگذاریم، می تواند به یک بازی جنجالی تبدیل گردد.

این بازی چند کشته و زخمی می دهد؟

بی تدبیری محض برابر حواشی احتمالی تراکتور - پرسپولیس ، این بازی چند کشته و زخمی می دهد؟

بعد از هفته های جنجالی گذشته و حادثه تلخی که در بازی پرسپولیس مقابل سپاهان، صدها زخمی و یک کشته به جای گذاشت، حالا لیگ فوتبال ایران به مصاف دیدار حساس دیگری می رود. تراکتورسازی - پرسپولیس، مسابقه ای است که خیلی ها را بابت حواشی احتمالی اش نگران نموده است. به خصوص که نتایج ضعیف تراکتورسازی در هفته های اخیر، خشم تبریزی ها را در پی داشته و این خشم می تواند به بروز حوادث ناراحت نماینده ای روی سکوها بیانجامد. برای مقابله با حوادث احتمالی این بازی چه تدابیری اندیشیده شده؟ چه تضمینی وجود دارد که این بازی هم مثل بازی پرسپولیس - سپاهان، کشته و زخمی به جای نگذارد؟ و اگر گذاشت چه کسی جوابگوی این حجم از خشونت در استادیوم ها خواهد بود؟

حواشی روی سکوها و جنجال های هواداری، حالا چند هفته ای می گردد که لیگ فوتبال ایران را درگیر خود نموده است. علی رغم همه شعارهایی هم که درباره اصلاح وضع موجود و فرهنگ سازی روی سکوها مطرح می گردد، باز هم هر نهادی این مسوولیت را برعهده دیگری می اندازد.

کمیته انضباطی برای دور ماندن از حواشی و اعتراض ها، خود را کنار می کشد و به بهانه جمع نشدن مستندات، نه حکمی درباره بازی پیکان - تراکتورسازی صادر می نماید و نه تکلیف حواشی بازی پرسپولیس - سپاهان را تعیین می نماید. درباره بازی پیکان - تراکتور و احتمال محرومیت طرفداران تبریزی هم اسماعیل حسن زاده از چند روز پیش مصاحبه ای انجام داد و آب پاکی را روی دست پرسپولیسی ها ریخت که تا پیش از بازی تراکتور - پرسپولیس حکم بازی صادر نمی گردد.

از طرف دیگر کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال هم خود را کنار کشیده است و مسوولیت فرهنگ سازی را برعهده باشگاه ها گذاشته است. که البته سال هاست از سوی کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال هیچ اقدامی جدی در جهت اصلاح فرهنگ های هواداری در فوتبال دیده نشده است.

با این شرایط انگار کنترل حواشی روی سکوها و اتفاقات احتمالی به حال خود رها شده تا خود به خود راستا فرهنگ سازی سکوها طی گردد. هیچکس مسوولیتی برعهده نمی گیرد و هر نهادی مسوولیت کنترل و اصلاح حوادث روی سکوها را به گردن دیگری می اندازد. فدراسیون فوتبال باشگاه ها را مسوول فرهنگ سازی می داند، سازمان لیگ هیچ مسوولیتی در این رابطه برعهده نمی گیرد و باشگاه ها هم چشم انتظار کمکی از نهادهای دیگر می مانند.

به همین دلیل و بعد از چند هفته پرحاشیه فوتبالی، لیگ برتر حالا در آستانه بازی حساس دیگری قرار گرفته است که اگر بخواهیم واقعیت را بپذیریم و تعارف را کنار بگذاریم، می تواند به یک بازی جنجالی تبدیل گردد.

سوال اما اینجاست که مسوولان فوتبال برای جلوگیری از تکرار حادثه تلخ آدینه گذشته، چه تدابیری اندیشیده اند؟ با توجه به حساسیت بالایی که بازی تراکتورسازی مقابل پرسپولیس دارد و اتفاقاتی که در بازی تراکتور مقاب پیکان رخ داد، آیا صحیح است که همچنان منتظر بمانیم تا ببینیم چه پیش می آید و چه می گردد؟

تنها اقدامی که برای دور ماندن این بازی از حواشی اتفاق افتاده است این است که باشگاه پرسپولیس هم این موضوع را پذیرفته که برای دور ماندن از حواشی احتمالی باید طرفداران خود را در این بازی حذف کند.

درست است که حالا باشگاه پرسپولیس تأکید نموده که 10 درصد از سکوهای استادیوم یادگار امام تبریز را برای حضور طرفدارانش در بازی با تراکتورسازی می خواهد اما واقعیت این است که کانون طرفداران باشگاه نه لیدری به تبریز می فرستد و نه برای حضور سازماندهی شده طرفداران در این بازی حساس برنامه ای دارد. حالا هرکسی که بخواهد می تواند به عنوان پرسپولیسی و به دور از هر های و هوی هواداری، در 10 درصدی که به پرسپولیسی ها اختصاص داده شده است، بنشیند.

راه چاره مالک باشگاه تراکتورسازی برای مقابله با حواشی احتمالی چه بوده است؟ این هم در نوع خود جالب است و قابل تأمل. محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی در مصاحبه ای که اخیراً انجام داده، مسوولیت جلوگیری از حواشی تماشاگرنماها را برعهده طرفداران واقعی گذاشته است!

زنوزی می گوید: از طرفداران خواهش می کنم خودشان پاسخ تماشاگرنماها را بدهند و نگذارند اتفاقاتی رخ دهد ما را دوباره محروم نمایند و ما هم نتوانیم جوابی بدهیم. واقعاً حقوقمان به خاطر این مسائل ساختارشکنانه پایمال می گردد. کوشش و تقاضایی که خود می تواند به بروز درگیری های دیگری روی سکوها بیانجامد و شاید ابتدایی ترین راه چارهی باشد که برای ممانعت از حواشی بتوان به کار گرفت.

مالک باشگاه تراکتورسازی می گوید: بعضی تماشاگرنماها باعث می شوند وقتی که دنبال حق تراکتورسازی می رویم، به خاطر بعضی کارها و شعارهای هنجارشکنانه، نتوانیم از حق باشگاه دفاع کنیم. چرا که وقتی پیگیری می کنم، با جواب های خیلی بدی روبرو می شوم و سرم را پائین می اندازم چون نمی توانم جواب بدهم.

واقعیت این است که نه راه چاره پرسپولیس برای حذف لیدرها و حضور طرفداران سازمان یافته اش راه چارهی برای مقابله با حواشی این بازی است و نه تقاضای زنوزی از طرفداران تیمش. درست است که فرهنگ سازی کار یک شب و دو شب نیست و نمی توان انتظار اقدام خارق العاده ای از دو باشگاه یا فدراسیون فوتبال در این رابطه داشت اما با توجه به هفته های جنجالی ابتدایی، پیش بینی اینکه رقابت تنگاتنگ تیم ها برای کسب قهرمانی در هفته های پایانی دردسرساز گردد، کار سختی نبود و این انتظار می رفت که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و حتی باشگاه ها تدابیر بهتری برای جلوگیری از حواشی داشته باشند.

2 -1

منبع: ایران ورزشی

به "این بازی چند کشته و زخمی می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بازی چند کشته و زخمی می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید