شروع فعالیت تجاری در مرز شلمچه

به گزارش وبلاگ سانا، فعالیت تجاری در گذرگاه مرزی شلمچه در استان جنوبی بصره پس از چهار ماه به علت همه گیری ویروس کرونا، امروز (سه شنبه) از سرگرفته شد.

شروع فعالیت تجاری در مرز شلمچه

اسعد العیدانی استاندار بصره در این باره گفت این گذرگاه مرزی چهار ماه پس از بسته شدن امروز به روی مبادلات بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران بازگشایی شد.

وی اضافه کرد: گذرگاه مرزی شلمچه، پس از موافقت نخست وزیر و کمیته ملی بهداشت و ایمنی عراق تنها برای انجام امور تجاری و مبادله کالا بازگشایی شده است.

العیدانی گفت که واردات کالاهای ایرانی به وسیله گذرگاه های مرزی اقلیم کردستان به بصره ضمن زمان بر بودن سبب شده بود که تجار این استان برای ورود کالا متحمل هزینه گزافی شوند بنابراین در رایزنی با دولت و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد گذرگاه شلمچه بازگشایی شد.

استاندار بصره ادامه داد: تمام پروتکل های بهداشتی در مبادلات تجاری بازارچه مرزی شلمچه رعایت خواهد شد و با استقرار یک سامانه سیار بارگیری از سوی ایران ورود و خروج کالا بدون تماس و دخالت انسانی انجام می گردد.

طبق توافق مقام های ایرانی و عراقی اکنون دو روز در هفته گذرگاه مرزی شلمچه برای مبالات تجاری باز است و در این دو روز محموله های 500 دستگاه کامیون در مرز مبادله خواهد شد.

این در حالی است که میزان واردات روزانه پیش از شیوع بیماری همه گیر کرونا در گذرگاه مرزی شلمچه به طور میانگین 150 دستگاه کامیون بود.

در همین حال، پیش از این در ششم تیر ماه جاری، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفته بود که ایران از آمادگی لازم برای بازگشایی گذرگاه های تجاری مرزی با عراق برخوردار است.

سید موسی علیزاده طباطبایی در گفت و گو با وبگاه المربد اظهار کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشایی گذرگاه های مرزی با عراق برای از سرگیری مبادله های تجاری با رعایت پروتکل ها و دستورهای بهداشتی است.

وی ابراز امیدواری کرد که مقام های مسئول در عراق بسترهای لازم را به منظور از سر گیری مبادله های بازرگانی در راستای منافع و مصالح دو ملت عراق و ایران فراهم نمایند.

معاون سفیر ایران در عراق یادآور شد: اکنون 80 درصد گذرگاه های تجاری مرزی کشورمان با دیگر کشورها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با استانداردهای بالا باز است و تبادل کالا در آنها جریان دارد.

از سوی دیگر، عراق روز گذشته گفت که با موافقت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور افزون بر شلمچه فعالیت تجاری در بازارچه مرزی مندلی (سومار در استان کرمانشاه) از سرگرفته خواهد شد.

رئیس اداره گذرگاه های مرزی عراق، دوشنبه گفت که الکاظمی با از سرگیری مبادله تجاری در بازارچه های مرزی مندلی و شلمچه موافقت کرد.

عمر الوائلی اضافه کرد: بر این اساس روزانه 250 محموله از ایران، دو روز در هفته به وسیله مرزهای شلمچه در بصره و مندلی واقع در استان دیاله وارد عراق خواهد شد.

لازم به ذکر است به دنبال انتشار ویروس کرونا فعالیت گذرگاه های مرزی ایران و عراق در مناطق جنوبی و مرکزی این کشور برای پیشگیرانه از انتشار ویروس کرونا به حال تعلیق درآمد.

گذرگاه مرزی زرباطیه (مهران در استان ایلام) نیز ماه گذشته با موافقت مقام های دو کشور برای مبادلات تجاری بازگشایی شد.

ایران و عراق دارای یک هزار و 400 کیلومتر مرز مشترک با 10 گذرگاه مرزی از شمال تا جنوب هستند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "شروع فعالیت تجاری در مرز شلمچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فعالیت تجاری در مرز شلمچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید